Eva Reuling en Gerard van Assem nieuwe leden College van Bestuur Hogeschool Utrecht

Fotograaf: Marleen Stoker
De Raad van Toezicht van Hogeschool Utrecht (HU) heeft Eva Reuling en Gerard van Assem benoemd tot leden van het College van Bestuur. Eva Reuling is benoemd met ingang van 1 september 2023, de benoeming van Gerard van Assem gaat in per 1 januari 2024.

Willemien Bischot, namens de Raad van Toezicht: ‘We hebben twee sterke kandidaten met de gewenste profielen gevonden en benoemd. Daarmee hebben we nu met Wilma Scholte op Reimer als aankomend voorzitter, en met onze nieuwe collegeleden Eva en Gerard, een gebalanceerd en daadkrachtig team samengesteld, die de visie van de HU verder gestalte zal geven in de komende jaren.”

Eva Reuling

Eva Reuling startte in 2014 bij Hogeschool Utrecht als opleidingsmanager HRM. Daarvoor werkte ze bij onder meer het Ministerie van Economische Zaken, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de ministeries van Buitenlandse Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Eva heeft haar doctoraal Sociale Geografie behaald aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 2015 werd Eva directeur van het Instituut voor Arbeid en Organisatie. In 2017 werd zij ook directeur van het Institute for Business Administration. Deze twee instituten zijn inmiddels samengevoegd tot het Institute for People & Business. De werving voor een nieuwe directeur voor dit instituut wordt gestart.

Willemien Bischot: “In de afgelopen jaren bij de HU heeft Eva Reuling, als opleidingsmanager en instituutsdirecteur, grote maatschappelijke betrokkenheid laten zien. Zij heeft drie jaar lang twee instituten geleid, die inmiddels zijn gefuseerd. Eva weet goed wat de vraagstukken zijn binnen het HBO en de HU in het bijzonder en is de voortrekker van digitalisering in het onderwijs. Ook Is ze landelijk actief in onder andere de bestuurlijke werkgroep Sectorplan Masters van de Vereniging Hogescholen. Ze is enthousiast en zeer gedreven, doelgericht en sterk in het verbinden van de strategie met de organisatie. Met Eva is een sterk ‘HU-DNA’ in het College van Bestuur aanwezig.”

Gerard van Assem

Gerard van Assem is sinds 2017 werkzaam bij Radboud Universiteit Nijmegen en is nu algemeen directeur. Tot 2021 was hij ook secretaris van het College van Bestuur. Van 2006 tot 2017 was Gerard directeur van het managementadviesbureau Van Assem & Partners, gericht op strategische en organisatorische vraagstukken. Hij voerde opdrachten uit voor tal van organisaties in het private en publieke domein waaronder diverse universiteiten en hogescholen. Zijn carrière was begonnen in de informatietechnologie, hij werkte onder meer bij Cap Gemini. Gerard is een alumnus van Erasmus Universiteit en van INSEAD.

Willemien Bischot: “Gerard van Assem heeft ervaring in zowel het bedrijfsleven als in het onderwijs en heeft het vermogen om samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering te realiseren en optimaliseren. Gerard weet wat het is, om in een grote organisatie met professionals veranderingen door te voeren op basis van vernieuwing, organisatieontwikkeling en ondernemerschap. Hij heeft een breed profiel, ruime ervaring met financiën en control en ICT, met digitalisering als drijvende kracht van vernieuwing. Met name zijn ervaring in het leiden van transitieprocessen op het brede terrein van bedrijfsvoering bij een complexe organisatie zal in onze ogen sterk bijdragen aan het realiseren van de HU visie.”

Wilma Scholte op Reimer

Aankomend collegevoorzitter Wilma Scholte op Reimer: “Ik kijk er met plezier naar uit om met Eva en Gerard samen te gaan werken. Er wachten veel uitdagende opgaven in de komende jaren waar we ons als College van Bestuur voor gaan inzetten. En dat beperkt zich niet alleen tot de verdere ontwikkeling van de HU, we nemen ook de verantwoordelijkheid om de HU-gemeenschap van studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van de diensten verder te verstevigen en nog meer tot bloei te laten komen.”

Met de benoemingen van Eva Reuling en Gerard van Assem is de nieuwe samenstelling van het College van Bestuur van Hogeschool Utrecht compleet. Eerder werd huidig collegelid Wilma Scholte op Reimer per 1 september 2023 benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur vanwege het vertrek van Jan Bogerd. Tineke Zweed blijft lid van het College van Bestuur tot 1 januari 2024. Ook de huidige voorzitter van de Raad van Toezicht, Guus van Montfort, neemt per 1 augustus 2023 afscheid van Hogeschool Utrecht. Willemien Bischot volgt hem op.

(foto: Marleen Stoker)