Willemien Bischot nieuw lid Raad van Toezicht Hogeschool Utrecht

De Raad van Toezicht van Hogeschool Utrecht (HU) heeft Willemien Bischot per 1 maart 2023 benoemd als nieuw lid, voor een periode van vier jaar. Willemien neemt zitting in de Selectie- en Remuneratiecommissie. Willemien is beoogd voorzitter van de Raad van Toezicht per 1 augustus 2023. De huidige voorzitter, Guus van Montfort verlaat op dat moment de Raad van Toezicht aan het einde van zijn tweede benoemingstermijn.

Willemien Bischot is een ervaren bestuurder en toezichthouder met ervaring in de zorgsector. Zij is op dit moment partner en advocaat bij Van Doorne. Willemien geeft daar leiding aan de sector Zorg & Life Sciences en helpt bestuurders en toezichthouders in de (semi-)publieke sector - zoals de zorg- en onderwijssector - met strategische thema’s als organisatiebrede samenwerkingsvormen, corporate governance, financiering, crises en organisatiehervormingen. Daarnaast is Willemien momenteel vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen van TIAS School for Business and Society. Tot voor kort was zij commissielid evaluatie regelgeving bij ZonMw.

Fabiènne Hendricks, plaatsvervangend voorzitter Raad van Toezicht: “Willemien is met haar achtergrond en ervaring ingevoerd in governance kwesties, verhoudingen met in- en externe partijen en bestuurlijke afwegingen. Met haar affiniteit met het onderwijs doorziet Willemien de maatschappelijke opdracht van het onderwijs. Ze heeft een prettige persoonlijkheid en weet écht contact te maken. We zijn overtuigd dat Willemien een verrijking is voor de HU en onze Raad van Toezicht.”

Jan Bogerd, voorzitter College van Bestuur: “Willemien is bekend met de bestuurlijke thema’s van grote (semi-)publieke instellingen, hiermee kunnen wij als HU ons voordeel doen. Haar benoeming is een goede aanvulling op de samenstelling en expertise van onze Raad van Toezicht.”

Zelf zegt Willemien over haar benoeming: “Ik kijk er naar uit om samen met de andere leden van de Raad van Toezicht en het College van Bestuur te werken aan de missie van de HU. Ik ben vereerd om straks in de zomer het stokje over te nemen van voorzitter Guus van Montfort.”