Door nieuwe app zijn installatiechecks niet meer voorbehouden aan technici

Nederland worstelt met een tekort aan technisch geschoold personeel, terwijl installaties steeds ingewikkelder worden. Studenten van Hogeschool Utrecht hebben nu een app geprogrammeerd die het voor niet-technisch geschoolde gebruikers mogelijk maakt om een onderhoudscheck uit te voeren op een industriële warmtewisselaar.

De studenten programmeerden de app met de naam ‘Smart Field Support’ in opdracht van startup Techbinder. Bram van den Boom, van Techbinder: “We vroegen ons af of we eenvoudig installatie-onderhoud ook kunnen laten doen door mensen zonder technische achtergrond, als we hen stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Niet in een training, maar via een app, waarin mensen al doende leren.”

Aanwijzingen op het moment dat je ze nodig hebt

Hoe werkt de Artificial Reality-app precies? Student Jasper Vaessen: “Door de camera van je tablet zie je je omgeving, maar er is extra informatie ‘opgeplakt’. Onderaan het scherm zie je in stappen wat je precies moet doen. Als je bijvoorbeeld een deur open moet maken, dan wordt die deur omcirkeld. Met aanwijzingen en filmpjes die precies op het moment dat je ze nodig hebt verschijnen, wordt duidelijk gemaakt wat je moet doen.” De studenten plozen het onderhoudstappenplan van de warmtewisselaar uit en integreerden het in de app.

Human machine interaction steeds belangrijker

“Volgens mij wordt deze manier van ‘human machine interaction’ steeds belangrijker,” zegt Van den Boom. “Niet alleen omdat installaties complexer worden en technisch personeel schaars is. Maar ook omdat het opleiden van nieuwe medewerkers soms lang kan duren. AR helpt bij het geven van standaardinstructies zodat een specialist alleen nodig is bij complexe zaken of vragen.”

De app, die half februari op de markt komt, wordt samen met klanten verder uitgebreid. In eerste instantie wordt hij ingezet voor maritieme en industriële toepassingen. “Maar we zijn ook met andere partners bezig om te kijken hoe wij andere markten kunnen aanboren”, aldus Van den Boom.

Quest-project

Techbinder helpt bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve technologische oplossingen. De pilot met Smart Field Support was een zogenaamd Quest-project van Hogeschool Utrecht. Quest-projecten bestaan uit innovatie-opdrachten die studenten uitvoeren voor een opdrachtgever: een bedrijf of organisatie. Studenten hebben een half jaar de tijd om in een multidisciplinaire groep een oplossing te zoeken voor een complex, technisch probleem. Bram van den Boom: “Quest-projecten zijn een hele mooie manier om gebruik te maken van de creativiteit van studenten. Doordat ze een uitdaging zonder ‘bedrijfstechnische beperkingen’ aangaan, krijg je als opdrachtgever veel nieuwe ideeën en inzichten op je uitdaging. Doordat studenten al zo bekend zijn met de mogelijkheden van technologie kun je met de juiste begeleiding een grote, innovatieve stap maken als bedrijf.”

Deel dit artikel