Taalcoördinator
De leergang bestaat uit vijf cursussen over verschillende aspecten van geletterdheid. Centraal staat het vertalen van kennis over wat werkt naar de dagelijkse praktijk in de klas en het reflecteren op je eigen handelen. Je kunt een koppeling maken met de methodes waarmee op school wordt gewerkt, maar je kunt ook methodeonafhankelijk kijken.
Handig om te weten
Aanmelddeadline | 2 weken voor startdata of in overleg |
---|---|
Startmoment | Leergang is nog in ontwikkeling. Zodra meer bekend is, maken we dit kenbaar via deze website. |
Lesdata | Leergang is nog in ontwikkeling. Zodra meer bekend is, maken we dit kenbaar via deze website. |
Studie-investering | 12 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 2350 (vrij van btw) |
Deelnemers | 12 - 25 |
Locatie | Jan Tooropstraat 136 Amsterdam , Johanna Westerdijkplein 75 Den Haag , Padualaan 97 Utrecht , Posthumalaan 90 Rotterdam |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (280 uur) |
Opleidingsinhoud
De post-hbo leergang: Taalcoördinator is bedoeld voor leraren en begeleiders uit het primair en speciaal onderwijs die de theorie over geletterdheid willen vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. De opleiding is praktijkgericht: wat je tijdens de bijeenkomsten leert, pas je de volgende dag direct toe tijdens je werk.
De leergang bestaat uit vijf cursussen. Per cursus zijn er vier bijeenkomsten van drie uur.
Deze cursus biedt inzicht in de spraak-taalverwerving bij leerlingen die de Nederlandse taal als eerste of tweede taal leren. Je ontwikkelt een visie op goed taalonderwijs en leert hoe je nieuwkomers en/of kinderen van migranten zo goed mogelijk kunt begeleiden.
Uitgangspunt bij het leesonderwijs is dat technisch lezen verbonden moet zijn met begrip en beleving. Je leert over uitdagende thema's en prentenboeken tijdens het voorbereidend lezen, de essentie van de leesles bij het aanvankelijk lezen en het stimuleren van het leesplezier bij het voortgezet lezen. Doel is dat alle kinderen functioneel geletterd het basisonderwijs verlaten.
Recent literatuuronderzoek laat zien hoe we begrijpend leesonderwijs kunnen geven waarbij leerlingen betrokken zijn én met begrip leren lezen. Je leert hoe je een les begrijpend lezen volgens de methode effectiever kan maken, maar ook hoe je methodeonafhankelijk, thematisch kan werken.
Het schrijfonderwijs beperkt zich nu vaak tot de opdrachten in de taalmethode, terwijl je zoveel meer uit de schrijflessen zou kunnen halen. In de cursus leer je hoe je leerlingen van groep 1 t/m groep 8 gemotiveerd strategisch en creatief kunt laten schrijven. Het schrijfproces is daarbij minstens zo belangrijk is als het schrijfproduct.
Instructie, begeleide in oefening en zelfstandige verwerking moeten gericht zijn op het omzetten van klanken naar letters om een effectieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een goede spellingvaardigheid. Je leert hoe het spellingsbewustzijn van kinderen kunt vergroten en hoe je spelling in andere activiteiten kunt integreren.
De leergang maakt gebruik van blended learning. Dat betekent dat we naast interactieve colleges en lesmateriaal ook gebruikmaken van een digitale leeromgeving. Activerende werkvormen en een aantal praktijkopdrachten zorgen samen voor een directe link met jouw dagelijkse praktijk.
Je leert:
- hoe je een taalrijke leeromgeving kunt realiseren.
- welke factoren bijdragen aan goed taalonderwijs voor álle leerlingen, met name tweede taalleerders en nieuwkomers.
- een visie op taalonderwijs te ontwikkelen.
- wat effectieve interventies zijn voor het leesonderwijs, onafhankelijk van gebruikte methoden.
- hoe je effectief begrijpend leesonderwijs in de praktijk kunt brengen.
- betekenisvol en functioneel schrijfonderwijs ontwikkelen.
- hoe je effectief spellingonderwijs kunt ontwikkelen.
- hoe je spelling kunt integreren in het onderwijs.
Toelating
Je hebt minimaal een hbo-diploma.
Docenten
Deze post-hbo leergang: Taalcoördinator wordt gegeven door zeer ervaren docenten van de Master Educational Needs. Daarnaast hebben ze veel ervaring met de verbetering van het taal- en leesonderwijs op scholen.
Na deze opleiding
Nadat je de leergang hebt afgerond, ontvang je een post-hbo-certificaat van Hogeschool Utrecht. Je bent een expert op het gebied van taal- en leesonderwijs binnen de school en kunt je collega's ondersteunen op dit vlak. De Master Educational Needs kan een mooie vervolgstap voor je zijn.
Je wordt expert op het gebied van taal- en leesonderwijs binnen de school. Je leert hoe je de lees- en schrijfontwikkeling van je leerlingen zo goed mogelijk kunt stimuleren en hoe je omgaat met meertaligheid in de groep. Op basis hiervan kun je meedenken binnen je eigen school over het leesonderwijs en je collega’s ondersteunen bij vragen op dit gebied.
Heb je na deze leergang de smaak te pakken en wil je verder studeren? Denk dan eens aan de Master Educational Needs of één van de andere (educatieve) masters van Hogeschool Utrecht.
Overige informatie
De post-hbo leergang: Taalcoördinator kost € 2350, vrij van btw.
De leergang is praktijkgericht. Tijdens de bijeenkomsten krijg je de meest actuele en bewezen effectieve methoden aangereikt. Deze kun je direct gebruiken in je werk.
Je kunt cursussen uit de post-hbo leergang: Taalcoördinator ook los volgen. Na iedere cursus kun je besluiten om te stoppen of verder te gaan voor de volledige post-bachelorleergang. Een losse cursus kost € 550.
Waarom de post-hbo leergang Taalcoördinator bij de HU?
-
Krijg les van onderwijsexperts
We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van leren, gedrag en begeleiden in het onderwijs.
-
Volg interactieve colleges
Je studeert samen met andere professionals. Tijdens de colleges is er veel ruimte voor eigen inbreng.
-
Kom verder in je carrière
De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.