Werk jij in het po, vo, mbo of so en ambieer jij een leidinggevende functie zoals teamleider, locatieleider of adjunct-directeur? Volg dan de opleiding Schoolleider Basisbekwaam bij de HU. Wat is jouw leiderschapsstijl? Hoe werk je visiegericht? Wat is nodig om een veranderingsproces te begeleiden? Hoe zorg jij dat jouw organisatie afgestemd is op externe ontwikkelingen? Samen gaan wij op zoek naar antwoorden. Schrijf je in en maak het verschil.

De HU biedt geaccrediteerde schoolleiderstrajecten voor leidinggevenden in het onderwijs. Voor het primair onderwijs is de basisregistratie RADO of RDO mogelijk bij het Schoolleidersregister PO. De opleiding biedt (beginnend) leidinggevenden een adequate basis voor leidinggeven in het onderwijs.

Handig om te weten

Startmoment 1 september 2025
Lesdata 01-09-2025, 15-09-2025, 29-09-2025, 13-10-2025, 03-11-2025, 24-11-2025, 08-12-2025, 12-01-2026, 02-02-2026, 02-03-2026, 16-03-2026, 30-03-2026, 13-04-2026, 22-06-2026. Van 09.30 tot 16.00 uur
Studie-investering 560 uur (20 EC)
Kosten

€ 7495 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten
Deelnemers Minstens 15 en maximaal 22 
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering (560 uur)

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 20 en 28 november. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit een startdag, 3 modules en een assessment.  Leiderschapspraktijken uit de beroepsstandaard voor schoolleiders staan centraal.

  • Leiderschapskompas op basis van onderzoek laat je jouw leiderschap kennen.
  • Het doel en de bedoeling van onderwijs.  
  • Inzichten uit de onderwijspedagogiek en de onderwijsfilosofie. 
  • Maak kennis met onderwijs pedagogische idealen. 
  • Wat kunnen we leren van pedagogiek, onderwijspedagogen en filosofen en welke inspiratie kun je meenemen in de visievorming?
  • De visies en idealen verbinden we aan de huidige onderwijsuitdagingen.
  • Waar sta jij voor als leider?
  • Het begeleiden en motiveren van medewerkers om naast persoonlijke groei, ook de organisatiedoelen en ambities te kunnen bereiken.
  • Leren om jouw team in kaart te krijgen en welk leiderschap nodig is.
  • Het strategisch personeelsbeleid en de vertaling naar jouw team.  
  • De basisfuncties van management en organisatie. 
  • Het strategische beleid in relatie met de omgeving en welke interventies nodig zijn om doelen te kunnen behalen. 
  • De middelen die nodig zijn om de doelen te behalen en welke strategische keuzes hieronder liggen.
  • De cyclus van planning en control, de beheersingsfunctie van management.
  • Omgaan met urgente vraagstukken door de snel veranderende maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.
  • Onderwijsverbetering inzetten door te onderzoeken, te analyseren en gebruik te maken van kennis uit onderzoek, vakliteratuur en expertise in de school. 
  • Zorgen voor een proces van uitvoeren, monitoren, bijstellen en borgen. 
  • Hoe kun je verbeterdoelen op teamniveau verbinden aan de strategische doelen en ambities van de schoolorganisatie?

In iedere module kies je uit een aantal opdrachten. Deze werk je uit en daarop ontvang je feedback van de docenten en jouw werkplekbegeleider, vaak jouw leidinggevende of een mede-leidinggevende. Je verwerkt deze feedback en neemt deze opdrachten en praktijksituaties vanuit jouw school op in je portfolio.

Je sluit de opleiding af met een presentatie over jouw portfolio en een criterium gericht interview.

Toelating

Ben je coördinator, projectleider of leidinggevende in het po, vo, mbo en (v)so of wil je dat worden? Dan is dit de opleiding voor jou. Bij de start van het traject hoef je nog geen lijnverantwoordelijkheid te dragen, je mag nog leerkracht zijn, maar je moet wel leidinggevende taken kunnen uitvoeren. Je moet de opdrachten ook in de praktijk kunnen uitvoeren en ruimte krijgen om aan het schoolleiderschap te snuffelen. Je regelt zelf een werkplekbegeleider, bijvoorbeeld jouw leidinggevende.

Docenten

Je krijgt iedere module les van 2 docenten. Dit zijn een docent vanuit de praktijk zoals een huidige of oud-schoolleider en een docent vanuit leiderschapsonderzoek. Bij elke module nodigen we een gastspreker uit. De docenten zijn:

  • Angela de Jong
  • Jasper Bunt
  • Anne Arink
  • Sylvia Tigchelhoff
  • Lydia Schaap
  • Akke Hak

Al deze docenten hebben allen hun sporen ruimschoots verdiend in de onderwijspraktijk of als onderzoeker naar leiderschap.

Na deze opleiding

De leiderschapspraktijken van leidinggevenden in de school zoals die staan in de beroepsstandaard van het schoolleidersregister PO en VO vormen de ruggengraat van de opleiding. Het accent ligt op het werk op school op uitvoerend en tactisch niveau. Je ontwikkelt je verder als leidinggevende wanneer je doorstroomt naar onze opleiding Schoolleider Vakbekwaam. Daarbij ligt het accent op de bredere context waarin de school functioneert, het strategisch en interprofessioneel handelen, innoveren en cultuurverandering in de school.

  • Visiegericht werken 
  • Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs 
  • Ontwikkelen van mensen
  • Investeren in goede relaties met de omgeving
  • Ontwikkelen van de organisatie
  • Persoonlijk leiderschap

Er is een blijvende behoefte aan goed opgeleide schoolleiders in alle onderwijssectoren.

De post-hbo-opleiding Schoolleider Vakbekwaam sluit naadloos aan op deze opleiding.

Waarom schoolleider basisbekwaam bij de HU?

  • Visie ontwikkelen

    In dialoog ontwikkelen en concretiseren we een pedagogische en onderwijskundige visie met het team. We stimuleren ook kritisch denken, creativiteit en participatief onderzoekend handelen.

  • Pedagogische waardeoriëntatie

    Vanuit een pedagogische waardeoriëntatie verbeteren we onderwijsprocessen, optimaliseren we leerresultaten en realiseren we vernieuwing en innovatie.

  • Flexibel onderwijs

    Een flexibel onderwijsconcept waarin het leren start vanuit een bepaalde urgentie als vertrekpunt voor het eigen leerproces en de invulling van de opdrachten. 

  • Co-teaching

    Er staan 2 docenten voor de groep: 1 vanuit de praktijk en 1 vanuit onderzoek. We pendelen iedere lesdag tussen de onderwijspraktijk en inzichten uit onderzoek. Zo helpen we jou verder in een onderzoekende houding. 

  • Persoonlijk Leiderschap

    Persoonlijk leiderschap loopt als een rode lijn door de modules. We helpen jou jezelf, je beeld van leiderschap en van het onderwijs beter te leren kennen. Daarvoor gebruiken we het door ons ontwikkelde leiderschapskompas.

Certificering

Deze opleiding is gecertificeerd door het Schoolleidersregister.

De entree van het gebouw van Hogeschool Utrecht aan de Koningsbergerstraat 9 in Utrecht, ook wel bekend als Cursus- en vergadercentrum Domstad

Interesse in de opleiding Schoolleider Basisbekwaam?

Vragen over de opleiding?