Schoolleider Basisbekwaam
De HU biedt geaccrediteerde schoolleiderstrajecten voor leidinggevenden in het onderwijs. Voor het primair onderwijs is de basisregistratie RADO of RDO mogelijk bij het Schoolleidersregister PO. De opleiding biedt (beginnend) leidinggevenden een adequate basis voor leidinggeven in het onderwijs.
Handig om te weten
Startmoment | 1 september 2025 |
---|---|
Lesdata | 01-09-2025, 15-09-2025, 29-09-2025, 13-10-2025, 03-11-2025, 24-11-2025, 08-12-2025, 12-01-2026, 02-02-2026, 02-03-2026, 16-03-2026, 30-03-2026, 13-04-2026, 22-06-2026. Van 09.30 tot 16.00 uur |
Studie-investering | 560 uur (20 EC) |
Kosten |
€ 7495 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten |
Deelnemers | Minstens 15 en maximaal 22 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (560 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Meer weten?
Wil je alle belangrijke informatie op een rij? Download de pdf!
Opleidingsinhoud
De opleiding bestaat uit 3 modules, een inspiratiedag en een assessment. Leiderschapspraktijken uit de beroepsstandaard voor schoolleiders staan centraal.
- Het doel en de bedoeling van onderwijs.
- Inzichten uit de onderwijspedagogiek en de onderwijsfilosofie.
- Maak kennis met onderwijs pedagogische idealen.
- Wat kunnen we leren van pedagogiek, onderwijspedagogen en filosofen en welke inspiratie kun je meenemen in de visievorming?
- De visies en idealen verbinden we aan de huidige onderwijsuitdagingen.
- Waar sta jij voor als leider?
- Het begeleiden en motiveren van medewerkers om naast persoonlijke groei, ook de organisatiedoelen en ambities te kunnen bereiken.
- Het strategisch personeelsbeleid en de vertaling naar jouw team.
- De basisfuncties van management en organisatie.
- Het strategische beleid in relatie met de omgeving en welke interventies nodig zijn om doelen te kunnen behalen.
- De middelen die nodig zijn om de doelen te behalen en welke strategische keuzes hieronder liggen.
- De cyclus van planning en control, de beheersingsfunctie van management.
- Het inrichten van een kwaliteitscyclus en werken aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit
- Omgaan met urgente vraagstukken door de snel veranderende maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.
- Onderwijsverbetering inzetten door te onderzoeken, te analyseren en gebruik te maken van kennis uit onderzoek, vakliteratuur en expertise in de school.
- Zorgen voor een proces van uitvoeren, monitoren, bijstellen en borgen.
- Hoe kun je verbeterdoelen op teamniveau verbinden aan de strategische doelen en ambities van de schoolorganisatie?
Iedere module heeft 1 opdracht waarop je feedback krijgt. Vanuit deze feedback kom je weer tot nieuwe ontwikkelpunten. De feedback en jouw eigen reflectie, neem je op in je portfolio.
Toelating
Ben je coördinator, projectleider of leidinggevende in het po, vo, mbo en (v)so of wil je dat worden? Dan is dit de opleiding voor jou. Bij de start van het traject hoef je nog geen lijnverantwoordelijkheid te dragen, maar je moet wel leidinggevende taken kunnen uitvoeren. Je moet de opdrachten ook in de praktijk kunnen uitvoeren en ruimte krijgen om je te ontwikkelen als schoolleider.
Docenten
- Dicky van Berkel
- Angela de Jong
- Akke Hak
- Jasper Bunt
Je krijgt iedere module les van 2 docenten. Zij hebben hun sporen ruimschoots verdiend in de onderwijspraktijk of als leiderschapsexpert. Voor workshops nodigen we geregeld gastdocenten en onderzoekers van de HU-lectoraten uit.
Na deze opleiding
De leiderschapspraktijken van leidinggevenden in de school zoals die staan in de beroepsstandaard van het schoolleidersregister PO en VO vormen de ruggengraat van de opleiding. Het accent ligt op het werk op school op uitvoerend en tactisch niveau. Je ontwikkelt je verder als leidinggevende wanneer je doorstroomt naar onze opleiding Schoolleider Vakbekwaam. Daarbij ligt het accent op de bredere context waarin de school functioneert, het strategisch en interprofessioneel handelen, innoveren en cultuurverandering in de school.
- Visiegericht werken
- Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs
- Ontwikkelen van mensen
- Investeren in goede relaties met de omgeving
- Ontwikkelen van de organisatie
- Persoonlijk leiderschap
Er is een blijvende behoefte aan goed opgeleide schoolleiders in alle onderwijssectoren.
De post-hbo-opleiding Schoolleider Vakbekwaam sluit naadloos aan op deze opleiding.
Waarom schoolleider basisbekwaam bij de HU?
-
Visie ontwikkelen
In dialoog ontwikkelen en concretiseren we een pedagogische en onderwijskundige visie met het team. We stimuleren ook kritisch denken, creativiteit en participatief onderzoekend handelen.
-
Pedagogische waardeoriëntatie
Vanuit een pedagogische waardeoriëntatie verbeteren we onderwijsprocessen, optimaliseren we leerresultaten en realiseren we vernieuwing en innovatie.
-
Flexibel onderwijs
Een flexibel onderwijsconcept waarin het leren start vanuit een bepaalde urgentie als vertrekpunt voor het eigen leerproces en de invulling van de opdrachten.
Certificering
Deze opleiding is gecertificeerd door het Schoolleidersregister.