Versterk jouw leidinggevende vaardigheden om daarna als leidinggevende aan de slag te gaan in het po, vo, mbo of so en volg de opleiding tot vakbekwaam schoolleider bij de HU. Leer vanuit strategisch inzicht leidinggeven aan onder meer innovatie, teamontwikkeling en kwaliteit. Je bent je bewust van jouw rol in de school en daarbuiten en je maakt krachtige verbindingen.

De HU biedt geaccrediteerde schoolleiderstrajecten voor leidinggevenden in het onderwijs. Voor het primair onderwijs is de basisregistratie RADO of RDO mogelijk bij het Schoolleidersregister PO. De opleiding biedt (beginnend) leidinggevenden een adequate basis voor leidinggeven in het onderwijs.

Handig om te weten

Startmoment 1 september 2025
Lesdata 01-09-2025, 15-09-2025, 29-09-2025, 13-10-2025, 03-11-2025, 24-11-2025, 08-12-2025, 12-01-2026, 02-02-2026, 02-03-2026, 16-03-2026, 30-03-2026, 13-04-2026, 22-06-2026. Van 09.30 tot 16.00 uur
Studie-investering 560 uur (20 EC)
Kosten

€ 7285 (vrij van btw)

Deelnemers Minstens 15 en maximaal 22 
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering (560 uur)

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 20 en 28 november. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit een startdag, 3 modules en een assessment. Leiderschapspraktijken uit de beroepsstandaard voor schoolleiders staan centraal.

  • Wat is strategisch beleid?
  • Impact van de omgeving, zoals het ministerie, de gemeente en onderwijsregio’s.
  • Hoe kan onderwijs anticiperen op ontwikkelingen. Het toezicht op het uitvoeren van beleid, de kwaliteitseisen en het behalen van de beleidsdoelstellingen en resultaten.
  • Inzicht in het sociaal kapitaal op jouw school, jouw rol in SHRM en het ‘merk’ van jouw school.
  • De positie van het bestuur, de medezeggenschapsraden wat betreft toezicht, het verdelen van verantwoordelijkheden en de verantwoording binnen de wet- en regelgeving.
  • Wanneer doe je onderzoek?  Waar begin je?
  • Welke data zijn beschikbaar in je school? Hoe zet je deze in?
  • Op basis waarvan maak je keuzes en besluiten?
  • Hoe borg en monitor je de activiteiten in je school?
  • Praktische en wetenschappelijke inzichten rond teamwerk worden inzichtelijk gemaakt.
  • De ontwikkeling rond zelforganiserende en zelfsturende teams. Hoe ga je om met gedeeld leiderschap en welke ondersteunende structuur is hiervoor nodig? 
  • Wat versta jij onder kwaliteit? Welke doelen stel je?
  • Je leert werken vanuit een meervoudig perspectief op veranderen waar onderzoeken en vernieuwen hand in hand gaan.
  • Hoe ga je om met  de spanning tussen stabiliteit behouden en verandering stimuleren? 
  • Met welke onderwijsvernieuwingen en actuele maatschappelijk thema’s ga je aan de slag in je school? Hoe maak je weloverwogen keuzes?
  • Leer verbeteringen benaderen vanuit een cyclische en planmatige aanpak. Veranderkundig redeneren en meervoudig kijken naar complexe en strategische innovaties staat centraal. 
  • Werk met verschillende veranderstrategieën.
  • Leer welke interventies bij een strategie passen en herken patronen in organisatiegedrag.

In iedere module kies je uit een aantal opdrachten. Deze werk je uit en daarop ontvang je feedback van de docenten en jouw werkplekbegeleider, vaak jouw leidinggevende of een mede-leidinggevende. Je verwerkt deze feedback en neemt deze opdrachten en praktijksituaties vanuit jouw school op in je portfolio.

Je sluit de opleiding af met een presentatie over jouw portfolio en een criterium gericht interview.

Toelatingseisen

  • Je hebt een bachelordiploma. 
  • Je hebt de 3 modulen van de opleiding Schoolleider Basisbekwaam afgerond, bij een vergelijkbare opleiding het certificaat behaald of je staat bij het SRPO ;geregistreerd als RADO.
  • Je hebt bij aanvang een leidinggevende positie zoals teamleider, locatieleider, adjunct- of waarnemend directeur.
  • Je zorgt voor een werkplekbegeleider, samen met de directeur van jouw organisatie. Deze persoon is een geregistreerd vakbekwame schoolleider binnen of buiten de school.

Docenten

Je krijgt iedere module les van 2 docenten. Dit zijn een docent vanuit de praktijk zoals een huidige of oud-schoolleider en een docent vanuit leiderschapsonderzoek. Bij elke module nodigen we een gastspreker uit. De docenten zijn:

  • Angela de Jong
  • Jasper Bunt
  • Anne Arink
  • Sylvia Tigchelhoff
  • Lydia Schaap
  • Akke Hak

Al deze docenten hebben allen hun sporen ruimschoots verdiend in de onderwijspraktijk of als onderzoeker naar leiderschap.

Na deze opleiding

De leiderschapspraktijken van leidinggevenden in de school, zoals in de beroeps-standaard van het schoolleidersregister PO en VO geformuleerd, vormen de ruggengraat van de opleiding. Je ontwikkelt jezelf  als leidinggevende met het accent op de bredere context waarin de school functioneert, het strategisch en interprofessioneel handelen, innoveren en de cultuurverandering in de school.

  • Visiegericht werken 
  • Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs 
  • Ontwikkelen van mensen
  • Investeren in goede relaties met de omgeving
  • Ontwikkelen van de organisatie
  • Persoonlijk leiderschap

Er is een blijvende behoefte aan goed opgeleide schoolleiders in alle onderwijssectoren.

Waarom schoolleider vakbekwaam bij de HU?

  • Aandacht

    Met 2 docenten per module is afstemming goed mogelijk. Samen zorgen zij voor een optimale leeromgeving. Ook leren we van en met elkaar in leerteams.

  • Kwaliteit

    Wij staan voor een inhoudelijk sterke opleiding waar je direct mee aan de slag kunt. Met 2 docenten per module bieden wij kennis én begeleiding.

  • Groot netwerk

    De diverse achtergronden van de docenten leveren een uitgebreid netwerk dat we in kunnen zetten wanneer dat zinvol is.

  • Co-teaching

    Er staan 2 docenten voor de groep: 1 vanuit de praktijk en 1 vanuit onderzoek. We pendelen iedere lesdag tussen de onderwijspraktijk en inzichten uit onderzoek. Zo helpen we jou verder in een onderzoekende houding. 

  • Persoonlijk Leiderschap

    Persoonlijk leiderschap loopt als een rode lijn door de modules. We helpen jou jezelf, je beeld van leiderschap en van het onderwijs beter te leren kennen. Daarvoor gebruiken we het door ons ontwikkelde leiderschapskompas.

Certificering

Deze opleiding is gecertificeerd door het Schoolleidersregister.

De entree van het gebouw van Hogeschool Utrecht aan de Koningsbergerstraat 9 in Utrecht, ook wel bekend als Cursus- en vergadercentrum Domstad

Interesse in de opleiding schoolleider vakbekwaam?

Vragen over de opleiding?