Online Usability

Hoe zorg jij ervoor dat je je website optimaal voor je laat werken? Dat de site het perfecte uithangbord wordt voor jouw organisatie? Tijdens de post-bachelorcursus Online Usability krijg je het antwoord op deze vragen.

Cursus Online Usability: voorbeeld van een lessituatie

In deze cursus ga je kijken naar de functionele kant van websites. Je bekijkt ze vanuit het bezoekersperspectief: hoe gebruikt jouw bezoeker een site, wat wil hij, en waar haakt hij af? Hoe zorg je ervoor dat je website de taak van de bezoeker optimaal ondersteunt en hoe verleid je hem tot interactie? Na de cursus weet jij er alles van.

Informatie aanvragen

Meer weten over deze opleiding?

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Start Najaar 2019
Lesdata Dinsdag 29 oktober tot en met dinsdag 17 december
Studie-investering 8 uur per week (inclusief colleges)
Kosten € 1450 (vrij van btw)
Deelnemers Maximaal 12
Locatie Heidelberglaan 7 Utrecht, Incompany
Diploma Certificaat van deelname
Prijsinformatie Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Opleidingsinhoud

Tijdens de post-bachelorcursus Online usability leer je over alles wat belangrijk is voor je website. Zoals taakanalyse, webanalyse, gebruikersonderzoek, zoekmachineoptimalisatie (SEO), toegankelijkheid en conversieoptimalisatie. Veel praktijkvoorbeelden passeren de revue en je analyseert en test verschillende websites, waaronder die je van jezelf. Ook oefen je met opdrachten in je eigen Wordpress-omgeving.

Het programma bestaat uit verschillende cursusonderdelen:

  • leren omgaan met een CMS;
  • uitwerken van een internetstrategie;
  • het maken van een bruikbare webstructuur (menu, pagina's, berichten, vormgeving);
  • leren omgaan met Google-gereedschappen (webmastertools en Analytics);
  • toegankelijkheid van websites;
  • het maken van vindbare producten en diensten;
  • gebruik van blogs;
  • het combineren van mediakanalen;
  • gebruikersobservatie en -onderzoek (het meten van resultaten van bezoekers);
  • persuasieve technieken;
  • verleiden en conversie, het bereiken van doelen met online aanwezigheid.

De cursus bestaat uit hoorcolleges waarin je de theorie meekrijgt die relevant is voor de verbetering van je website. Maar in een eigen Wordpress-testomgeving ga meteen met deze kennis aan de slag. Zo ben je klaar voor de praktijk en kun je jouw eigen website binnenkort ook verbeteren.

Deze cursus leer jou hoe je jouw website moet optimaliseren op het gebied van conversie, maar ook klantvriendelijkheid. Zo maak je van jouw site een functionele en effectieve visitekaart voor je organisatie.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Je wordt toegelaten op basis van selectie, dus stuur met je inschrijving je cv mee.


Docenten

De post-bachelorcursus Online usability wordt gegeven door twee docenten: Eddy Boeve en Peter Luit.

Eddy Boeve, docent post-bachelorcursus Online usability, Hogeschool Utrecht

Eddy Boeve

Conversiespecialist

Eddy richtte in 1994 een van de eerste full-service internetbureaus op in Nederland, het latere Satama Interactive Amsterdam. In 2004 startte hij freelancefirm.nl, momenteel hét bemiddelingsbureaus voor 2000 online professionals in Nederland. Hij volgt nu in Booming.nl zijn inhoudelijke passie: organisaties helpen hun online presence effectief te verbeteren door de psychologie van de consument te doorgronden en toe te passen.

Peter Luit, docent post-bachelorcursus Online usability, Hogeschool Utrecht

Peter Luit

Zelfstandig mediaprocesadviseur

Peter Luit werkt sinds 1993 als zelfstandig mediaprocesadviseur onder de naam LUIT Consultancy. Hij adviseert bedrijven op het gebied van crossmedia in relatie tot markten, mensen, methoden en middelen (MMMM). Van daaruit geeft hij bruikbare adviezen op het gebied van advertentie–, business–, communicatie– en distributiemodellen (ABCD). Daarnaast is hij trendwatcher, spreker, moderator en schrijver voor diverse vakbladen en weblogs.


Na deze opleiding

Na de post-bachelorcursus Online Usability kun jij je website naar een hoger niveau tillen met de handvatten die de cursus je heeft gegeven. Zo zorg jij ervoor dat jouw organisatie het meeste uit de site haalt.

In deze cursus kijk je naar de functionele kant van websites. Je leert websites bekijken vanuit het bezoekersperspectief: hoe gebruiken zij een site, wat willen ze, en waar haken ze af? Hoe zorg je dat de website optimaal de taak van de bezoeker ondersteunt, hoe verleid je bezoekers tot interactie?


Overige informatie

De post-bachelorcursus Online usability kost € 1450, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

De post-bachelorcursus Online usability is bedoeld voor communicatieadviseurs, communicatiemedewerkers, projectleiders, webmanagers en webredacteuren die verantwoordelijk zijn voor (de ontwikkeling van) een of meerdere websites. En voor iedereen die adviseert in internettrajecten.

Waarom Online usability bij de HU?

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

  • Kom verder in je carrière

    De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

  • Docenten uit de praktijk

    De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie