Onderzoek en Behandeling van Kinderen met Fonologische Stoornissen

Kom je in je praktijk veel kinderen tegen die slecht verstaanbaar zijn door fonologische problematiek, zoals vereenvoudiging van klanken of problemen met het goed articuleren? In deze cursus verdiep je je kennis over onderzoek, diagnostiek en de behandeling ervan.

Voorbeeld van een leeromgeving met twee studenten en laptop

Tijdens de cursus krijg je een goede theoretische basis over fonologie. Je leert hoe je een kind met een fonologische spraakstoornis moet onderzoeken en hoe je de onderzoeksresultaten vertaalt naar een behandelplan en een passende behandelmethode.

Handig om te weten

Startmoment N.t.b.
Lesdata N.t.b.
Studie-investering 4 cursusdagen, studiebelasting 60 uur (28 contacturen en 32 zelfstudie-uren)

€ 1095 (vrij van btw)

Deelnemers Maximaal 16
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany
Diploma Certificaat met de studie-investering (60 uur)

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

De cursus Onderzoek en Behandeling van Kinderen met Fonologische Stoornissen is praktijkgericht. Zo analyseer je de fonologische ontwikkeling van een kind uit je eigen werksituatie aan de hand van de FAN en een onderzoek met de Metaphonbox. Ook leer je onderscheid te maken tussen fonologische problematiek en andere spraakstoornissen.

De eerste dag besteed je aandacht aan de fonologische ontwikkeling van het Nederlandstalige kind. Je leert analyseren met de FAN (= Fonologische Analyse van het Nederlands) en de Metaphonbox en ontdekt wat de verschillen zijn tussen fonologische en andere spraakstoornissen. Op dag drie en vier maak je een therapieplan. Via uitleg, videomateriaal en rollenspel maak je je de therapie volgens Hodson en Paden en die van Metaphon eigen.

De cursus heeft een studiebelasting van 65 punten. Er zijn vier lesdagen met in totaal 28 contacturen. De rest is zelfstudie. Zo werk je onder andere aan een casus, een Fonologische Analyse van het Nederlands (FAN) en een behandelplan.

Aan het einde van de cursus:

• begrijp je de normale fonologische ontwikkeling voor het Nederlands en de plaats van de fonologie binnen het spreekmodel van Levelt
  • voer je een efficiënt en effectief onderzoek uit voor een kind met een fonologische spraakstoornis
  • heb je de theoretische basis om je onderzoeksresultaten te interpreteren
  • stel je op basis van de onderzoeksresultaten een behandelplan op
  • begrijp je de aanpak en opzet van Hodson & Paden en van Metaphon
  • kun je passende behandelmethoden kiezen en deze correct uitvoeren.

Toelating

Een voorwaarde voor deelname aan deze cursus is een diploma van een logopedie-opleiding.

Docenten

Deze cursus wordt gegeven door drs. Martina de Groot.

Drs. Martina de Groot

Docent Logopedie / Spraak- en taalpathologie

Drs. Martina de Groot is logopedist en spraak- en taalpatholoog. Zij werkt bij Kentalis - Sint Marie in Eindhoven.

Na deze opleiding

De vierdaagse cursus Onderzoek en behandeling van kinderen met fonologische stoornissen is erg praktijkgericht: wat je tijdens de cursus leert kun je direct toepassen in de praktijk.

Aan het einde van de cursus:

• heb je de theoretische basis om je onderzoeksresultaten te interpreteren
  • stel je op basis van de onderzoeksresultaten een behandelplan op
  • begrijp je de aanpak en opzet van Hodson & Paden en van Metaphon
  • kun je passende behandelmethoden kiezen en deze correct uitvoeren.

Overige informatie

De vierdaagse post-bachelorcursus Onderzoek en Behandeling van Kinderen met Fonologische Stoornissen kost € 1095, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Ben je met een groep van circa tien logopedisten met dezelfde opleidingsbehoefte en wil je dezelfde cursus volgen? Dan is er de mogelijkheid dat de docent naar je toe komt in plaats van andersom, de zogeheten incompany-training. De hogeschool zorgt voor readers, onderwijs en certificaten. Voor inhoudelijke informatie en een offerte kun je contact opnemen via e-mail: werkenstudie@hu.nl.

Waarom bij de HU?

• Werk aan je professionele ontwikkeling

De cursus is ontwikkeld door Kentalis te Eindhoven. De HU is trots dat zij in de gelegenheid is deze waardevolle cursus aan te kunnen bieden.

• Leer van de experts

Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

• Vergroot je netwerk

Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

De post-bachelorcursus is voor 48 punten geaccrediteerd door:

ADAP is het centrale loket voor de aanvragen van accreditatie van deskundigheidsbevorderende activiteiten voor paramedici die vallen onder het Kwaliteitsregister Paramedici. ADAP bewaakt zo de kwaliteit van bij- en nascholing en andere activiteiten voor paramedici.

Direct Contact

Karin Verheij

Coördinator post-hbo logopedie
Voorbeeld van een leeromgeving: twee studenten in gesprek

Interesse in de opleiding Onderzoek en behandeling van kinderen met fonologische stoornissen?

Heb je nog vragen?