Begeleiden van nieuwkomers op school

Hoe begeleid je het taalverwervingsproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling bij nieuwkomers? Welke kennis heb je nodig over cultuurverschillen en hoe ga je om met het verwerken van stressvolle gebeurtenissen? Welke materialen zijn beschikbaar en hoe organiseer je het onderwijs aan hen?

Juf op een basisschool aan het werk met twee leerlingen

Het Seminarium voor Orthopedagogiek van Hogeschool Utrecht krijgt met regelmaat vragen over de opvang van nieuwkomers op school. In antwoord op deze vragen hebben we vijf lesbijeenkomsten ontwikkeld met achtergronden en praktijkervaringen, zodat jij de eerste stappen kunt zetten op weg naar een goede begeleiding van leerlingen met een vluchtelingen- en/of migratieachtergrond.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Start De cursus start op verschillende dagen, en kan ook op locatie aangeboden worden.
Lesdata Afhankelijk van de gekozen lesplaats.
Studie-investering 15 uur in totaal (je volgt 5 colleges van 3 uur)
Kosten € 450 (vrij van btw)
Deelnemers 15 - 30
Locatie Jan Tooropstraat 136 Amsterdam, Johanna Westerdijkplein 75 Den Haag, Museumpark 40 Rotterdam, Padualaan 97 Utrecht, Incompany
Diploma Bewijs van deelname

Opleidingsinhoud

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur. De bijeenkomsten worden verzorgd door hogeschooldocenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek van Hogeschool Utrecht, die gespecialiseerd zijn in taalverwerving, sociaal-emotioneel leren en passend handelen bij complex gedrag.

De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten:

  • Taalbeleid. De visie op taal staat centraal. Aan de orde komen: de visie op meertaligheid, de balans tussen gestructureerd taalaanbod (NT2) en een breed taalaanbod, betekenis daarvan voor de schoolpraktijk, een brede intake en hoe om te gaan met alfabetisering van half geschoolde en niet geschoolde leerlingen. Tevens komt de noodzaak van taalbeleid ter sprake.
  • Taalonderwijs. We behandelen de volgende vragen: hoe kun je de visie op meertaligheid concreet maken? Hoe geef je taalsteun? Wat betekenen de begrippen DAT en CAT bij taal en rekenen? Hoe scaffold je taal? Wat is belangrijk bij begripsontwikkeling/woordenschat? Welke coöperatieve strategieën zijn handig voor de broodnodige herhaling? Hoe ondersteun je het schrijven?
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. In deze bijeenkomst besteden we aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De volgende onderwerpen komen aan bod: de betekenis van sociaal-emotioneel leren (SEL) voor leerlingen met verschillende, nationale, etnische en taalkundige achtergronden, de rol van de leraar en de leermiddelen die ingezet kunnen worden bij lessen SEL aan leerlingen (en ouders) met een vluchtelingachtergrond.
  • Trauma en veerkracht. Trauma en veerkracht worden tijdens de vierde bijeenkomst behandeld. Welke invloed hebben traumatische ervaringen op de ontwikkeling van leerlingen? Wat kan de leraar en wat kan de school doen om de veerkracht te vergroten? Op welke wijze kunnen de leraar en de school, de leerlingen ondersteunen bij het omgaan met de gevolgen van traumatische ervaringen?  
  • Culturele sensitiviteit. In de vijfde bijeenkomst bespreken we de internationale competenties van de leraar. Hoe kunnen leraren en schoolleiders werken aan een verbindende schoolcultuur en cultuursensitief met verschillen omgaan? Hoe maken we de leerling vaardig in communiceren, samenwerken en reflecteren in uiteenlopende internationale contexten? Hoe werken de verschillende betrokkenen samen aan de ondersteuning van de leerlingen en ouders?

De lesdata voor de locaties Den Haag en Rotterdam zijn woensdagen 16.30 - 19.30 uur:

Datum Onderwerp 
5 februari 2020 Taalbeleid
12 februari 2020 Taalonderwijs
4 maart 2020 Sociaal-emotioneel leren
11 maart 2020 Trauma & Veerkracht
18 maart 2020 Interculturele communicatie

Je volgt vijf bijeenkomsten van drie uur. Tijdens de bijeenkomsten leer je via:

  • achterliggende theorieën;
  • filmpjes over interventies;
  • weblectures van specialisten;
  • ervaringen van jezelf en de andere deelnemers;
  • uitkomsten van recent onderzoek;
  • artikelen uit vakbladen;
  • voorbeelden van interventies en materialen die ingezet kunnen worden tijdens de lessen aan nieuwkomers.

Ook maken we gebruik van dialogen, casussen, vragenlijsten en reflectie-instrumenten. Je krijgt toegang tot een elektronische leeromgeving met alle informatie en materialen. Ook hebben we een Facebookpagina waarop nieuwe ontwikkelingen, aanbod en materialen worden gedeeld.


Toelating

Je kunt deelnemen aan deze cursus als je in bezit bent van een mbo- of hbo-diploma, gericht op pedagogiek, social work of onderwijs.


Docenten

De lessen worden verzorgd door hogeschooldocenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek van Hogeschool Utrecht, die gespecialiseerd zijn in taalverwerving, sociaal-emotioneel leren en passend handelen bij complex gedrag.


Na deze opleiding

Wanneer je de post-bachelorcursus Begeleiden van nieuwkomers op school succesvol hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname van Hogeschool Utrecht.

Na deze opleiding heb je veel kennis opgedaan op de verschillende onderwerpen:

Taalbeleid

  • Je ontwikkelt een visie op meertaligheid en kent de noodzaak van taalbeleid.
  • Je leert balans aanbrengen tussen een gestructureerd taalaanbod (NT2) en een breed taalaanbod en kan de betekenis daarvan voor de schoolpraktijk duiden.
  • Je hebt kennis van een brede intake en hoe om te gaan met alfabetisering van half-geschoolde en niet-geschoolde leerlingen.

Taalonderwijs

  • Je weet hoe je de visie op meertaligheid concreet kan maken.
  • Je leert hoe je taalsteun geeft, kent de begrippen DAT en CAT bij taal en rekenen en weet hoe je moet scaffolden.
  • Je weet wat belangrijk is bij begripsontwikkeling/woordenschat, welke coöperatieve strategieën handig zijn voor de broodnodige herhaling en hoe je het schrijven moet ondersteunen.

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

  • Je kent de betekenis van het sociaal-emotioneel leren (SEL) voor leerlingen met verschillende nationale etnische en taalkundige achtergronden.
  • Je reflecteert op jouw rol in relatie tot leerlingen met een vluchtelingachtergrond.
  • Je weet welke leermiddelen ingezet kunnen worden bij lessen SEL aan leerlingen (en ouders) met een vluchtelingachtergrond.
  • Je kunt zowel expliciet als impliciet aandacht besteden aan SEL in jouw klas met nieuwkomers.

Trauma en veerkracht

  • Je weet welke invloed traumatische ervaringen op de ontwikkeling van leerlingen hebben.
  • Je hebt inzicht in wat jij kan betekenen voor getraumatiseerde leerlingen.
  • Je kan delen wat de school kan doen om de veerkracht van leerlingen met een vluchtelingachtergrond te vergoten.

Culturele sensitiviteit

  • Je leert hoe leraren en schoolleiders kunnen werken aan een verbindende schoolcultuur en cultuursensitief met verschillen omgaan.
  • Je maakt kennis met methodieken om leerlingen vaardig te maken in met elkaar communiceren, samenwerken en reflecteren.
  • Je weet hoe je met verschillende betrokkenen samen aan de ondersteuning van de leerlingen en ouders kan werken.

Wil je na deze module verder studeren? Volg dan de volgende modules van de opleiding Master Educational Needs.


Overige informatie

De post-bachelorcursus Begeleiden van nieuwkomers op school kost € 450, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Jouw praktijk staat centraal in deze module. Je kunt eigen cases inbrengen en wat je leert meteen inzetten op je werk.


Waarom Begeleiden van nieuwkomers op school bij de HU?

  • Onderwijs van hoge kwaliteit

    Je krijgt adviezen en tips gebaseerd op goede ervaringen en wetenschappelijke inzichten.

  • Direct toepasbaar

    Je kunt de informatie die je krijgt direct koppelen aan jouw eigen praktijksituaties en morgen toepassen in jouw klas.

  • Altijd dichtbij

    Deze cursus wordt op verschillende plaatsen of incompany aangeboden. Je hoeft dus nooit ver te reizen. 

DIRECT Contact

Ria Goedhart

Ria Geerse

Leerling aan het studeren in de bibliotheek.

INTERESSE IN DE OPLEIDING Begeleiden van nieuwkomers op school?

Vragen over de opleiding?