Strategische communicatieplanning en advies

Het kost nogal wat tijd en inzet om een sterk communicatieplan te maken. Tijdens de cursus Strategische communicatieplanning en advies krijg je de juiste handvatten om soepel een strategisch plan op te stellen.

Cursus Strategische communicatieplanning overlegsituatie tussen studenten

Je doorloopt alle fases van de ontwikkeling van een strategisch communicatieplan en gebruikt daarbij voorbeelden uit je eigen werk.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Start Najaar 2018
Lesdata Donderdagavond 22 november 2018 t/m 24 januari 2019
Studie-investering 6-10 uur per bijeenkomst per week (inclusief colleges)
Kosten € 1150 (vrij van btw)
Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Opleidingsinhoud

Je leert strategisch denken, zodat je je organisatiedoelstellingen kunt vertalen naar een communicatieplan. Je maakt daarbij een duidelijk stappenplan. Op basis van aantal strategische uitgangspunten kun je je communicatieplan schrijven, maar ook presenteren en verdedigen.

De volgende elementen van het strategisch communicatieplan komen in deze opleiding aan bod:

  • briefing en debriefing
  • strategische beleidsopties en prioriteiten
  • van strategie naar communicatie
  • analyse
  • positionering
  • vaststellen van de communicatiedoelgroep(en) en doelstellingen
  • formuleren van de boodschap
  • communicatie tools
  • mediastrategie
  • inzet van menskracht en kosten
  • het schrijven van een strategisch communicatieplan
  • presenteren en adviesvaardigheden

Tijdens de lessen presenteer en bespreek je de voortgang met je medecursisten, zodat je elkaar feedback kunt geven. Je krijgt een eindtoets, in de vorm van een mondeling adviesgesprek. Via een stappenplan krijg je de tools voor je uiteindelijke plan, dat gaat over jouw eigen product, dienst of organisatiebeleid.

De theorie wordt heel praktijkgericht ingezet en behandeld en legt een link naar jouw eigen case.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Deelnemers voor deze cursus worden geselecteerd. Voor aanvang van de cursus stuur je je cv op.


Docenten

Tijdens de cursus Strategische communicatieplanning en advies krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Irene Grotendorst, docent Strategische communicatieplanning en advies

Irene Grotendorst

Irene Grotendorst heeft marketing en marketingcommunicatie in het bloed zitten. Ze heeft bij verschillende farmaceuten en bij een reclamebureau gewerkt in verkoop, marketing en communicatiefuncties. Werkte bij Schwarzkopf als divisiemanager en was zo’n 8 jaar partner in een consultancybureau. Heeft nu haar eigen bureau voor research & marketing.

Michiel Krom, docent Omgaan met de media en Strategische communicatieplanning en advies

Michiel Krom

Michiel Krom heeft een bureau voor communicatieadviezen. Hij richt zich als communicatieadviseur, coach en trainer op mensen en organisaties (in verandering) in het bedrijfsleven en bij de overheid. Zijn ondersteuning is een combinatie van inhoud en vaardigheden en gaat verder dan de standaard tips en trucs om een mediaoptreden voor te bereiden. Hij zet de te trainen persoon zelf centraal.


Na deze opleiding

Je krijgt in deze cursus de juiste tools en handvatten om soepeler een strategisch plan op te stellen.

Je leert strategisch denken waarbij de vertaling van organisatiedoelstellingen naar het communicatieplan centraal staat. Het stappenplan maakt de logica, structuur en opbouw van het plan duidelijk.


Overige informatie

De post-bachelorcursus Strategische communicatieplanning en advies kost € 1250, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Communicatieprofessionals uit zowel de profit- als non-profitsector, met kennis van communicatie en het communicatievak, die gaan werken aan het opzetten of verbeteren van de communicatie van hun organisatie.

Waarom Strategische communicatieplanning en advies bij de HU?

  • Kies een praktijkgerichte opleiding

    De inzichten en kennis die je tijdens deze cursus opdoet, kun je meteen in je werk gebruiken.

  • Werk aan je professionele ontwikkeling

    Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te kunnen opereren is het goed om je regelmatig bij te scholen.

  • Leer van de experts

    Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
De bibliotheek te vinden in het gebouw Padualaan 99, op de Uithof

Interesse in de opleiding Strategische communicatieplanning en advies?

Vragen over de opleiding?

Volg deze opleiding