Lessen voor een hoopvolle toekomst
Hoe geven we les over duurzaamheid, zodat onze leerlingen niet alleen problemen zien, maar een hoopvol perspectief ontwikkelen? Een perspectief dat laat zien dat keuzes en acties er toe doen en dat de toekomst geen voldongen feit is. Hoe informeer je leerlingen en vermijd je daarbij valkuilen, zoals het aanjagen van verlammende angst? Hoe passen we duurzaamheideducatie concreet toe in ons onderwijs?
Een dag vol inspiratie voor VO-docenten om leerlingen te motiveren voor een hoopvolle toekomst. Je zult frisse ideeën, didactische mogelijkheden en lesmateriaal rond diverse duurzaamheidsthema’s meenemen, die direct toepasbaar zijn in jouw onderwijs. Ook is er aandacht voor de psychologische en emotionele achtergronden die het denken en handelen van leerlingen ten aanzien van duurzaamheid beïnvloeden.
Voor wie?
Deze conferentie is samengesteld voor alle docenten (vakoverstijgend) in het voortgezet onderwijs, schoolleiders, toa’s en decanen die interesse hebben in lessen voor een hoopvolle toekomst.
Duurzaamheid kan en zou in verschillende schoolvakken geïntegreerd moeten worden. Een brede aanpak zorgt ervoor dat leerlingen beter begrijpen waarom duurzaamheid van belang is en met dat besef gedrag aanpassen en beslissingen nemen.
Programma
09:30-10:00 |
Inloop en registratie |
10:00-11:30 | Opening en keynotes Sander Thomaes en Wieneke Maris |
11:45-12:30 | Inspiratiesessie ronde 1* |
12:30-13:30 |
Pauze |
13:30-14:15 |
Inspiratiesessie ronde 2* |
14:30-15:45 | Workshopronde* |
15:50-16:30 | Terugkoppelsessie en afsluiting |
16:30-17:00 | Borrel |
*een overzicht van alle inspiratiesessies en workshops vind je hier.
Praktische informatie
Datum | Vrijdag 12 april 2024 |
Locatie | Hogeschool Utrecht, Heidelberglaan 15 (HL15), 3584 CS Utrecht |
Kosten | € 99,- (inclusief lunch en borrel)* |
Aanmelden | Uiterlijk 22 maart via deze link |