Zestien bedrijven ondertekenen samenwerkingsconvenant met opleiding ICT

De opleiding ICT van Hogeschool Utrecht heeft met zestien bedrijven een samenwerkingsconvenant getekend. Deze bedrijven krijgen een prominente plek in het lesprogramma van de opleiding. De bedrijven worden ‘Partner in Onderwijs’ en gaan de samenwerking met de HU aan voor een periode van ten minste vier jaar. Ze verstrekken ‘echte’ opdrachten aan studenten, gaan onderwijs verzorgen en spelen een rol bij het beoordelen van opdrachten. Zo dragen ze intensief bij aan het opleiden van studenten met competenties die in het bedrijfsleven hard nodig zijn.

“Wij leiden studenten op voor de wereld van morgen”, vertelt Anita Bosman, directeur van het Instituut voor ICT van de HU. “De snelle veranderingen in de technologie vragen veel van onze docenten. Zij moeten zich blijven ontwikkelen om een actueel curriculum aan te kunnen bieden. Dit kunnen wij als HBO ICT niet alleen. Daar hebben wij het bedrijfsleven hard bij nodig.”

Gestructureerder en intensiever

“Binnen de opleiding HBO ICT hebben we goede contacten met het beroepenveld, maar de aanpak is vooral ad hoc. Tegelijkertijd is er een toestroom van bedrijven die graag willen samenwerken met HBO ICT. We hebben daarom behoefte aan een meer gestructureerde en intensievere samenwerking met bedrijven. Door middel van het Partner Programma kunnen bedrijven, studenten en docenten nu van elkaar leren en elkaar inspireren.”

Gouden greep

Een van de Partners in Onderwijs is Alstom, dat beveiligings- en signaleringssystemen in treinen en metro’s ontwikkelt en levert. Richard Mooij, Manager Engineering bij Alstom: “In beveiligingsinstallaties voor treinen zitten veel bewerkelijke engineeringsprocessen. Die willen we zo veel mogelijk automatiseren. De samenwerking met IT studenten blijkt daarbij een gouden greep. Onder begeleiding van onze senior engineers geven de studenten een perfecte uitvoering aan deze opdrachten. Je ziet dat het in onze organisatie inspirerend werkt om met die jonge mensen aan de slag te zijn. Aangezien ons personeelsbestand vergrijst, is het ook een goede manier om vers bloed binnen te krijgen.”

Eigen regie

ICT student Fabiënne Oskam voerde een opdracht uit voor Alstom. “We kregen het verzoek een predictive maintenance-dashboard te realiseren, dat laat zien wat de technische staat van een vloot voertuigen is”, vertelt ze. Bij predictive maintenance worden onderdelen van een voertuig op het juiste moment vervangen: niet te vroeg, als het onderdeel nog langer meekan, maar ook niet te laat, als het al niet meer goed genoeg functioneert. Het dashboard biedt hier inzicht in. “Zo kun je zien welke foutmeldingen de vloot heeft gemaakt en vanuit verzamelde data ook voorspellingen doen. Alstom heeft ons dashboard al aan klanten getoond en gaat er binnenkort contracten mee afsluiten. Ze zijn er dus gelijk mee aan de gang gegaan, heel leuk.”

“Over het resultaat zijn we erg tevreden en we konden het rechtstreeks implementeren”, beaamt Erik Sonneveld, Manager Fleet Support Center bij Alstom. “Een goed product en top hoe ze dat onder eigen regie hebben gedaan.”

Partners

De partners die de samenwerking ondertekenden zijn: Institute for ICT, HU Information Management (IM) & ICT, AFAS Software, Alstom, Capgemini, Fynch, Rabobank, Quintor, Sogeti, Terborg Group, Inergy, Centric, Shopping Minds, Musketeers Group, VodafoneZiggo, Info Support en Pega.