Symposium: Inclusie in het onderwijs

Hoe kunnen we leeromgevingen creëren waarin alle stemmen - gesproken of niet - worden gehoord, gewaardeerd en ondersteund?


Het thema ‘inclusie in het onderwijs met een focus op AAC’ richt zich op kinderen met gehoor- of spraakbeperkingen, selectief mutisme en neurodivergente profielen. Samen met onze keynote sprekers benadrukken we het belang van emotionele sensitiviteit en laten we zien hoe AAC een sleutelrol kan spelen in de ondersteuning van deze kinderen gedurende hun hele schoolloopbaan.

Programma

Al onze Keynote sprekers zijn werkzaam bij de Hogeschool Utrecht:

Marianne Hop, Hogeschooldocent in de Minor Stilstaan bij Gedrag en Minor Inclusief Onderwijs; Tony Bloem, Hogeschooldocent in Gebaren, Taalkunde en Dovenstudies; Marc Willemsen, Hogeschooldocent & Onderzoeker in Vaktherapie; Ellen Gerrits, Professor in klinische taal-, spraak- en gehoorwetenschappen; en Hanke Drop, hogeschoolhoofddocent in Vaktherapie en senior-onderzoeker bij lectoraten Normatieve Professionalisering & Duurzame Gemeenschappen.

09:30   Inloop met koffie en thee
10:00   Opening met introductie door Sofie Sergeant
10:20   Eerste keynote door Marianne Hop
11:00   Tweede keynote door Tony Bloem
11:40   Vragen en discussie
12:00   Lunch
               Mystery guest
13:00   Derde keynote door Marc Willemsen
                Mystery guest
14:00   Vierde keynote door Ellen Gerrits, inclusief vragen en debat
16:30   Hanke Drop & wethouder Susanne Schilderman, Gemeente Utrecht
17:00   Borrel
18:00   Afsluiting

Let op: het symposium wordt live gestreamd van 14:00 tot 16:30 uur. Wanneer je online deelneemt, kun je uitsluitend de sessie Ellen Gerrits volgen.
 

Praktische informatie

Voor wie: Iedereen is van harte welkom bij het symposium.
Datum: woensdag 1 oktober 2025
Tijd: 09:30 - 17:30 uur
Locatie: Padualaan 101, collegezaal PL101-2.001 & Online
Voertaal: Engels, met Nederlandse ondertiteling & gebarentolk
Deelname: Gratis 

Het symposium bijwonen? Meld je hier aan!


Over de sprekers

Marc Willemsen – Place to Be, Space to Become
Een sensitieve en responsieve benadering van specifieke sensitiviteit
Aan de hand van improvisatiespellen verkennen we hoe we voorbij gesproken taal kunnen gaan en ‘tussenruimtes’ kunnen creëren waar authentieke verbinding, participatie en een gevoel van erbij horen ontstaan. In deze ruimtes komt creativiteit tot bloei, versterkt het onze veerkracht en ontstaan nieuwe mogelijkheden om niet alleen uitdagingen aan te gaan, maar ook te groeien via verbeeldingsrijke zelfexpressie.
 
Tony Bloem – Deaf Gain voor anderen
Naarmate dove mensen zichzelf steeds meer zien als dragers van een volledig ontwikkelde taal in plaats van als personen met een beperking, kunnen zij actiever deelnemen aan de samenleving. Dit sluit aan bij het concept Deaf Gain — het idee dat doofheid unieke voordelen en nieuwe perspectieven biedt.
Welke inzichten kunnen we vanuit de ervaringen van dove mensen toepassen in het onderwijs om ook andere leerlingen met een beperking te stimuleren actief deel te nemen? En hoe kunnen we hun leefwijze benutten als inspirerende rolmodellen binnen de schoolpraktijk?
 
Ellen Gerrits – Ruimte voor expressie: kinderen met taalstoornissen op school
Kinderen met ontwikkelingsstoornissen in taal hebben vaak moeite om hun gedachten, emoties en kennis te uiten, wat hun deelname in de klas en sociale interacties kan beperken.
In deze sessie onderzoeken we hoe kinderen hun communicatieve omgeving ervaren en wat voor hen essentieel is om begrepen te worden. We laten zien hoe multimodale en augmentatieve communicatie (AAC) kinderen kan versterken in participatie en zelfexpressie. AAC wordt hierbij niet gezien als een laatste redmiddel, maar als een brug die hun eigen regie en inclusie bevordert.
 
Marianne Hop – Een sensitieve en responsieve benadering van specifieke sensitiviteit
Veel kinderen ontwikkelen een specifieke gevoeligheid op sociaal-emotioneel vlak door uiteenlopende ingrijpende ervaringen en omstandigheden. Tijdens deze sessie verkennen we hoe we deze gevoeligheid kunnen signaleren en erkennen, en hoe we onze communicatie en interventies kunnen afstemmen om beter in te spelen op hun leer- en gedragsbehoeften.

Hanke Drop
Hanke Drop is hogeschoolhoofddocent bij de bacheloropleiding Vaktherapie en senior-onderzoeker bij de lectoraten Normatieve Professionalisering en Duurzame Gemeenschappen. Haar onderzoek richt zich op creatieve co-creatie, docentkunstenaarschap en inclusieve onderwijspraktijken. Zij laat zien hoe artistieke principes improvisatie en experiment bevorderen, en zo bijdragen aan scholen waar studenten als complete personen worden gezien en actief vormgeven aan hun – ook gemeenschappelijke – leer- en leefomgeving.

Over Amuse

Het AMUSE project streeft naar actieve samenwerking tussen Oekraïense en Europese instellingen voor hoger onderwijs op het gebied van inclusief en speciaal onderwijs. Het voorziet leraren van augmentatieve en alternatieve communicatiemethoden (AAC) om kinderen met spraakproblemen te ondersteunen.

Met het winnen van de European Capitals of Inclusion and Diversity Award onderstreept gemeente Utrecht haar voortrekkersrol op het gebied van sociale gelijkheid. Vanuit deze ambitie zet project AMUSE zich actief in om inclusie te bevorderen binnen het Oekraïense onderwijs.

Meer weten? Neem een kijkje op onze projectpagina of website!

HU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.

Meld je aan

Deel dit evenement