Studenten helpen veganistische boer de lokale markt te bestormen

Boer Joost van Strien (l) en Robert de Hoop (r)
Boer Joost van Strien haalde de krant met zijn veganistische akkerbouwbedrijf. De opbrengst van zijn land gaat de grens over. Dat kan duurzamer, dachten studenten Creatieve Industrie van Hogeschool Utrecht. Zij ontwikkelden samen met de boer een webshop en een slim distributiesysteem voor de lokale markt. “Ik hoop dat mensen anders naar duurzame akkerbouw gaan kijken. Daar zit de echte winst.”

Creatieve Industrie is een programma van Hogeschool Utrecht dat studenten kunnen volgen als onderdeel van hun opleiding Commerciële Economie, Communication & Multimedia Design (CMD), Journalistiek, ICT of Communicatie. Het programma stoomt studenten klaar voor de creatieve sector in Utrecht. Arno Wilkens, Docent CMD en Coördinator Creatieve Industrie: “De leeromgeving is bij Creatieve Industrie zo opgezet dat het voor studenten aanvoelt dat ze niet meer op school zijn, maar echt aan het werk zijn. In plaats van hoorcolleges en tentamens geven we de studenten complete taken die ze tot een goed einde moeten brengen. Het opzetten van een startup, aan het eind van het programma, is de kers op de taart.”

Hou het lokaal

Maar wat voor startup? Dat was nog een uitdaging voor het leerteam van student Robert de Hoop (CMD). “Ik las toen een artikel in de Volkskrant, over het eerste veganistische akkerbouwbedrijf van Nederland. Ik dacht: het verbouwen van groenten, dat is toch sowieso veganistisch?” In het betreffende artikel vertelt boer Joost van Strien waarom dat niet zo is. Om het land te voeden, gebruiken boeren dierlijk mest, waardoor de teelt van groenten onlosmakelijk is verbonden met dierlijke productie. Maar niet bij boer Joost. Hij maakt enkel nog gebruik van plantaardige meststoffen, die hij zelf verbouwt. Daarmee is hij de eerste boer in Nederland die het Biocyclic Vegan keurmerk mag voeren. “Een mooie manier om iets voor een duurzame wereld te doen, vonden wij”, vertelt Robert. “Ons leerteam is toen gaan kijken hoe we deze producten konden aanschaffen. Dat bleek niet te kunnen. Al zijn export gaat nu nog naar Duitsland.” Zo kreeg zijn leerteam het idee voor een startup. “Boer Joost wil zijn producten natuurlijk het liefst lokaal verkopen – dat is veel duurzamer dan alles naar Duitsland vervoeren. Wij zijn met hem gaan samenwerken aan een oplossing.”

Creativiteit door wrijving

Bij Creatieve Industrie werken studenten altijd samen met studenten van andere opleidingen. Het team van Robert bestond naast hem uit de studenten Joost Maters (Commerciële Economie), Olaf Notenboom (Journalistiek) en Nathalie Kleinepier (CMD). Robert: “Dat was een inspirerende samenwerking. Je denkt en werkt zó vanuit je eigen mindset, het is heel leerzaam als iemand dat doorbreekt. Bij CMD leer je creatief te denken. Dat is belangrijk, maar bij zo’n startup is het heel fijn als bijvoorbeeld Olaf van Commerciële Economie dan zegt: oké, nu moeten we er een concreet plan van maken. Die verschillende mindsets hebben ons erg geholpen. Creativiteit zit uiteindelijk in de wrijving tussen verschillende mensen.”

Zuivere kost

De studenten ontwikkelden in samenspraak met boer Joost een webshop met daarachter een slim distributiesysteem van hubs: plekken waar de boer zijn groente aan kan leveren, waarna de hub-houders het bij de individuele klanten brengen. Robert: “Die hub-houders zijn betrokken personen die graag iets voor de planeet willen doen. Die hebben direct contact met de boer en brengen zelf de bestellingen rond bij klanten. De keten is dus kort en mensen ontmoeten elkaar. Zo ontstaat er een community-gevoel.” De studenten wisten het hele distributiesysteem en de webshop succesvol op te zetten. De opdracht was afgerond, de studenten kregen er een prachtige 8,5 voor. Maar boer Joost is serieus over hun plan, die wil het echt uitvoeren. En de studenten eigenlijk ook. Een deel van hen gaat daarom door met de startup: Zuivere Kost. In september is er een groot oogstfeest op de boerderij en gaat de webwinkel open. Arno Wilkens: “Zuivere Kost is een mooi voorbeeld van hoe zo'n startup kan lopen. We zagen dit team en hun startup wekelijks groeien en ze ontdekten vooral zelf dat dit ook echt een mooie, levensvatbare kans is om mee verder te gaan. Dit hebben zij dus echt aan zichzelf te danken en dat maakt mijn werk zo enorm leuk!”

Echte winst

Voor boer Joost is deze webwinkel (weer) pionieren. Maar hij is inmiddels niet anders gewend. Hij is intrinsiek gemotiveerd om dit door te zetten – voor een duurzamere wereld. En Robert? Die blijft voorlopig zijn energie steken in Eerlijke Kost. “Hopelijk verdienen we genoeg om de winkel en distributie uit te breiden, en om andere boeren over te halen om mee te doen. Het mooi zijn als ik hier uiteindelijk mijn werk van kan maken. Dat ik ook een beetje kan… oogsten. Maar ik hoop vooral dat boer Joost door ons meer medestanders krijgt en mensen anders naar duurzame akkerbouw gaan kijken. Daar zit de echte winst.”

Meer info over Creatieve Industrie: www.creativiteitbom.nl

Foto: Boer Joost van Strien (l) en student Robert de Hoop (r)