Taaltechnologie voor taalontwikkelings-assessment

Auteurs Jan Odijk, Rob Zwitserlood
Publicatiedatum 2019
Lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Logopedisten en klinisch linguïsten onderzoeken de taalontwikkeling van jonge kinderen met een vermoedelijke of al vastgestelde taalontwikkelingsstoornis. Ze onderzoeken ook de taalvaardigheid van personen met afasie. Naast gestandaardiseerde tests worden samples spontane taal geanalyseerd. Hiervoor worden uitingen ontlokt aan de patiënten via vaste protocollen. De sessies worden opgenomen, getranscribeerd en vervolgens grammaticaal geanalyseerd. Bij de grammaticale analyse wordt bepaald welke soorten constructies en fouten voorkomen en in welke mate, en dit wordt vergeleken met een norm. Taal- en spraaktechnologie (TST) kan er in prin-cipe aan bijdragen om het proces van transcriptie en grammaticale analyse efficiënter te maken en mogelijk zelfs om de kwaliteit van de assessments te verhogen. In dit artikel richten we ons op de mogelijkheden van TST voor de analyse van kindertaal.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Rob Zwitserlood | onderzoeker | lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
    Rob Zwitserlood
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Logopedie: Participatie door Communicatie
Taal Nederlands
Trefwoorden taal- en spraaktechnologie, taalontwikkeling, kinderen

Logopedie Participatie door Communicatie