Motiveren in het kader van de jeugdreclassering

Auteurs Drs. Anneke Menger, Lous Krechtig
Gepubliceerd in Justitiële interventies. Voor jeugdige daders en risicojongeren; I. Wijers (red.).
Publicatiedatum 1 januari 2016
Lectoraat Werken in Justitieel Kader
Soort publicatie Boek

Samenvatting

full text beschikbaar met HU account Hoofdstuk 23 in Justitiele Interventies. In hoofdstuk 4 zijn drie kenmerken van het werk van de Jeugdreclassering belicht: het gedwongen kader waarbinnen moet worden gewerkt, de hantering van het delict als rode draad en het gebruik van het delictscenario. Een voortdurend terugkerend onderwerp was het vraagstuk van het motiveren van jongeren in een gedwongen kader. In dit hoofdstuk wordt verder ingegaan op dit vraagstuk in het kader van maatregelen van jeugdreclassering. We beginnen met een eerste relevant aspect, dat in de literatuur wordt aangeduid als reactance, ofwel weerstand tegen het gedwongen kader, tegen het verlies van vrijheid. Vervolgens wordt verder ingegaan op het ‘transtheoretisch model’ van Prochaska en DiClemente en de recente discussie daarover, en er wordt aandacht besteed aan enkele aspecten van het begrip motivatie specifiek in het kader van de jeugdreclassering. We wijzen ten slotte op het belang van het perspectief van de levensloop voor een adequate aanpak van het motivatievraagstuk.

Links

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Justitiële interventies. Voor jeugdige daders en risicojongeren; I. Wijers (red.).
Trefwoorden Jeugdreclassering, motivatievraagstuk
Paginabereik 335-348