Hoe kunnen studenten de kwaliteit van de peer-feedback die zij geven verbeteren? In dit praktijkgerichte onderzoek kijken we of een avatar studenten kan helpen bij het leren geven van feedback: we ontwikkelen en testen een training waarin studenten kunnen oefenen op een avatar. Dit project is onderdeel van het Kansen voor West programma, gefinancierd door de Europese Unie. 

 

Doel

Het doel van de training is om gespreksvaardigheden en feedback-vaardigheden te verbeteren. In een veilige omgeving kunnen studenten zo lang en zo vaak oefenen met de Avatar als het hen uitkomt. Anonimiteit is daarbij 100% gegarandeerd. Zodoende neemt training met een Avatar de spanning rondom het oefenen van geven van feedback weg. 

Resultaten

De verwachting is dat studenten training met een Avatar een prettige manier vinden om de vaardigheid van feedback geven te vergroten en daardoor vaker zullen oefenen. Dit zal vervolgens een impact hebben op de kwaliteit van feedback die zij aan hun peers en leerlingen geven.

Aanpak

Dit project is grotendeels gebaseerd op eerder onderzochte waarde-perspectieven van stakeholders zoals docenten, studenten en professionals. De menselijke waarden die uit dit eerdere onderzoek naar voren kwamen, worden gebruikt om de Avatar te ontwerpen. Hierbij maken we gebruik van de Value Sensitive Design-methode, die de ethische implementatie van digitale innovaties verzekert.

Het onderzoek vindt plaats op de lerarenopleiding voor Engels van Hogeschool Utrecht.

Impact voor het onderwijs

Als studenten hun feedback-vaardigheden verbeteren, heeft dit doorwerking op zowel de feedback die gegeven wordt aan peers (docenten-in-opleiding) alsook aan hun eigen leerlingen in de klas. Dit project draagt daarmee bij aan formatieve assessment binnen het hbo-onderwijs én een grotere kwaliteit van de feedback die gegeven wordt.

Looptijd

24 juni 2025 - 30 juni 2026

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Dit project is in samenwerking met Emanuel van Dongenexterne link, Universiteit van Utrecht en Meta-Skills: Immersive Learning at Scaleexterne link


Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Portret van Nanda van der Stap

Nanda van der Stap

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren