PUNC - Professional UNcertainty Competence

PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat strategie├źn, instrumenten en methoden wil ontwikkelen voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden.

Doel

Het doel van het PUNC-project is om de 'competentiekloof' van het productief omgaan met onzekerheid te overbruggen en docenten te professionaliseren om studenten in staat te stellen hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen in hun professionele prestaties.

Aanpak

De 6 deelnemende partners zullen docenten en studenten betrekken bij het ontwikkelen van:

  • een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving.
  • een PUNC-competentiekader om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC.
  • een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC
  • een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt.

Hiervoor werken we met enquêtes, discussiegroepen, en andere middelen. En we houden geïnteresseerden op de hoogte via onze website (URL volgt). Ook zullen we naast internationale projectbijeenkomsten ook landelijke publieksbijeenkomsten organiseren waarbij de voortgang van het PUNC project door de projectleiders aan geïnteresseerden wordt gepresenteerd. De actuele data zullen spoedig door betrokken onderzoekers Stijn Bollinger en Ritie van Rooijen worden gecommuniceerd.

Resultaten

Het PUNC-project maakt:

  • Een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving.
  • Een PUNC-competentiekader om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC.
  • Een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC
  • Een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt.

 

Looptijd

01 september 2020 - 31 augustus 2023

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Samenwerking met partners: University of Gdansk, Innocamp, Turku University of Applied Sciences, Business Academy Aarhus Denmark, University Polotecnica de Valencia.

 

 

"In toenemende mate moeten professionals opereren in situaties die complex en onzeker zijn. Dit kan bij hen leiden tot gevoelens van onzekerheid. Deze gevoelens kunnen stimuleren tot creativiteit en de behoefte er een schepje boven op te doen. Ze kunnen echter ook leiden tot stress en uitstelgedrag. Het is van groot belang in onderwijs studenten de vaardigheden mee te geven hier mee om te gaan. Het project PUNC heeft als doel om docenten in hoger onderwijs te helpen (aankomend) professionals te trainen productief om te gaan met hun eigen onzekerheid; en wel op Europese schaal. Daarmee draagt het project bij een toekomst met weerbare, creatieve en productieve professionals."

Relevantie/impact

Dit project is relevant voor alle onderwijsprofessionals en studenten die hun
onzekerheid in leren en werken willen verkennen en productief willen maken. De
uitkomsten zullen publiekelijk en gratis ter beschikking worden gesteld.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Stijn Bollinger

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Onderzoekend Vermogen