PUNC - Professional UNcertainty Competence

PUNC is een driejarig Erasmus+ project dat middelen en methoden wil maken die bruikbaar zijn voor zowel docenten als studenten om hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen. Dit is belangrijk omdat professionals met onzekerheid worden geconfronteerd in de vluchtige, onzekere, complexe en ambigue professionele wereld waarin ze zich bevinden. Deze onzekerheid kan productief gemaakt worden door middel van PUNC.

Doel

Het doel van het PUNC-project is om docenten in het hoger onderwijs te voorzien van middelen en methoden om studenten in staat te stellen hun PUNC (professionele onzekerheidscompetentie) te ontwikkelen.

Aanpak

In toenemende mate moeten professionals opereren in situaties die complex en onzeker zijn. Dit kan bij hen leiden tot gevoelens van onzekerheid. Deze gevoelens kunnen stimuleren tot creativiteit en de behoefte er een schepje boven op te doen. Ze kunnen echter ook leiden tot stress en uitstelgedrag. Het is van groot belang in onderwijs studenten de vaardigheden mee te geven hier mee om te gaan. Het project PUNC heeft als doel om docenten in hoger onderwijs te helpen (aankomend) professionals te trainen productief om te gaan met hun eigen onzekerheid, en wel op Europese schaal.

De 6 deelnemende partners zullen docenten en studenten betrekken bij het ontwikkelen van:

  • een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ (Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) leeromgeving;
  • een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC;
  • een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC;
  • een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt.

Hiervoor werken we met internationale literatuur, enquêtes, discussiegroepen, en andere middelen. Deze middelen en andere informatie zijn hieronder te vinden wanneer ze beschikbaar komen. En ook via onze PUNC website en de PUNC pagina op LinkedIn houden we iedereen op de hoogte. Daarnaast hebben we zowel internationale projectbijeenkomsten als landelijke publieksbijeenkomsten georganiseerd waarbij de voortgang en tussenresultaten van het PUNC project zijn gepresenteerd. Voor Nederland was dat tijdens de EAPRIL conferentie in November 2022 in Nijmegen.

Resultaten

Het PUNC-project maakt:

  • Een handleiding voor docenten voor het ontwerpen van een ‘VUCA’ leeromgeving;
  • Een beschrijving van de PUNC-competentie en een bijbehorende methode om leeruitkomsten te definiëren voor het ontwikkelen van iemands PUNC;
  • Een PUNC-toolbox ter ondersteuning van het ontwikkelen van iemands PUNC;
  • Een E-portfolio die deze ontwikkeling volgt en in kaart brengt.

Looptijd

01 september 2020 - 31 augustus 2023

"Voor een toekomst met weerbare, creatieve en productieve professionals is het van groot belang studenten de vaardigheden mee te geven om om te kunnen gaan met complexe en onzekere situaties. "

Stijn Bollinger

Relevantie/impact

Dit project is relevant voor alle onderwijsprofessionals en studenten die hun onzekerheid in leren en werken willen verkennen en productief willen maken. De uitkomsten zullen publiekelijk en gratis ter beschikking worden gesteld.

Samenwerking met kennispartners

Samenwerking met partners: University of Gdansk, Innocamp PL, Turku University of Applied Sciences, Business Academy Aarhus Denmark, University Politecnica de Valencia.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Stijn Bollinger

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Onderzoekend Vermogen