Op maat coaching voor zijinstromers in het beroep

Twee leraren overleggen

'Zijinstromers in het beroep' werken als leraar op een school terwijl zij het leraarsvak nog leren. Zij zijn een oplossing voor het grote lerarentekort, maar hun werk-opleidingstraject is zwaar; de uitval is 50%. Kennis over hoe zijinstromers leren lesgeven is beperkt, maar wel nodig om hen op maat te kunnen begeleiden.

Doel

Doel is om de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers in het beroep in kaart te brengen. Deze ontwikkeling wordt vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de individuele ontwikkeling van zijinstromers van start tot certificering bekeken; hoe duiden zijinstromers deze ontwikkeling zelf? Dit geeft inzicht in de begeleidingsbehoefte van zijinstromers en hoe lerarenopleiders hieraan kunnen voldoen.

Resultaten

Inzicht in:
- de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers;
- hoe dit verschilt van reguliere studenten primair onderwijs;
- welke handvatten dit geeft voor begeleiders vanuit opleiding en school en het verder op maat maken van opleidingstrajecten.

Looptijd

01 september 2022 - 31 augustus 2024

"Door meer kennis over de manier waarop zijinstromers leren lesgeven, hopen we onnodige uitval te voorkomen. Zo draagt het onderzoek bij aan het oplossen van het lerarentekort. "

Tamar Tas
Onderzoeker Werken in Onderwijs

Aanpak

HUpabo leidt leraren op met ontwikkelingsgerichte coaching. Lesobservatie, feedbackgesprekken, lesvoorbereidingsformulieren en ontwikkelplannen staan centraal. De ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers wordt gevolgd en vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de ontwikkeling van individuele zijinstromers van start tot certificering in beeld gebracht en tijdens een semigestructureerd interview met de betreffende zijinstromer besproken.

Diagram van ontwikkeling van zij-instromer

De grafiek in de afbeelding toont de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van een zijinstromer-in-beroep van start tot certificering.

Impact

De inzet van goed begeleide zijinstromers in het beroep is van groot belang bij het acute lerarentekort. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe de leerkrachtvaardigheden van zijinstromers zich ontwikkelen wanneer ontwikkelingsgericht wordt gecoacht. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om trainingsprogramma's verder af te stemmen op wat zijinstromers in het beroep specifiek nodig hebben om in korte tijd goede leraren te worden. Zo draagt dit onderzoeksproject bij aan het voorkomen van onnodige uitval.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Bij dit project wordt nauw samengewerkt met de PABO van de Hogeschool Utrecht.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Tamar Tas

• Onderzoeker