Mediawijsheid

Met de toenemende aanwezigheid van (nieuwe) media is het leven in klaslokalen wereldwijd drastisch veranderd. Het kritisch en bewust gebruiken van mediaboodschappen die door technologische apparaten worden aangeboden, heeft zich ontwikkeld tot een cruciale vaardigheid voor de 21e eeuw. Het ontwikkelen van een geschikte manier om mediawijsheid te toetsen, vormt echter nog steeds een grote uitdaging voor het voortgezet onderwijs.

Doel

Het doel van dit onderzoek is om een wetenschappelijk onderbouwde tool te ontwikkelen die het meten van mediawijsheid voor docenten in de praktijk haalbaar maakt.

Resultaten

Het project levert de volgende resultaten op:

  • Een gevalideerde rubric die is opgesteld op basis van wetenschappelijke literatuur en in samenspraak met docenten
  • Inzicht in de mediawijsheid van scholieren op het voortgezet onderwijs

Als eerste stap binnen het bredere project rond mediawijsheid in het speciaal onderwijs is de lessenreeks Maak je eigen superheld, in samenwerking met TMI, succesvol afgerond. Het onderzoek vermeld in het rapport liet zien dat leerlingen meer ervaring opdeden met AI-tools, maar niet altijd begrepen hoe deze tools werken, ondanks hun gebruik ervan. Ook bleek er een discrepantie tussen de zelfinschatting en de daadwerkelijke kennis van leerlingen, wat het belang onderstreept van formatieve evaluatie; vervolgonderzoek zal zich richten op het inzetten van bredere digitale tools en het beoordelen van kritisch AI-gebruik. 

Looptijd

01 januari 2023 - 31 december 2025

Aanpak

Er wordt een systematic literature review uitgevoerd. Op basis hiervan wordt een rubric samengesteld, die getest wordt in de praktijk bij klassen in het voortgezet onderwijs. Door de rubric in te zetten en interviews met docenten te doen testen we de bruikbaarheid van de gemaakte rubric.

Betrokken HU-onderzoekers