Data Literacy in Context (Dalico)

Dit project richt zich op het vergroten van de zichtbaarheid, kwaliteit en het gebruik van bestaande Data Literacy activiteiten bij de deelnemende universiteiten van het project.

Doel

De projectpartners werken samen om infrastructuren te ontwikkelen tussen afdelingen, instellingen en externe partners met als doel om de opbouw van een datageletterdheid gemeenschap voor het overbrengen van datageletterdheid competenties te stimuleren.

Daarmee draagt het project bij aan:

  • een culturele verandering bij de deelnemende instellingen met betrekking tot studenten en docenten. attitudes ten opzichte van datageletterdheid en openheid
  • in staat stellen van docenten en studenten om op maat gemaakte procedures te ontwikkelen om succesvol om te gaan met data in hun specifieke domein
  • het vergroten van de datacompetenties van docenten en studenten en daarmee hun academische succes te vergroten en hen te kwalificeren voor een succesvolle carrière door zich aan te passen aan de groeiende behoefte aan datageletterdheid in de steeds meer datagedreven banenmarkten.

Resultaten

De volgende outputs zijn geformuleerd:

  • Datageletterdheidskaart
  • Train-the-Trainer-concept
  • Datageletterdheid leeromgeving
  • Meet- en beoordelingsinstrument voor datageletterdheid
  • Pilot voor lokale implementatie van internationale Data Literacy-standaard.

Looptijd

01 september 2019 - 31 augustus 2022

Aanpak

Er worden transnationele meetings georganiseerd, summerschools en multiplier events.

Betrokken HU-onderzoekers

Lees meer over het project

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Guido Ongena | onderzoeker | Procesinnovatie en Informatiesystemen

Guido Ongena

  • Lector
  • Lectoraat: Procesinnovatie & informatiesystemen