AI & Media Lab
Hierbinnen: ELSA lab AI, Digital Culture & Media
De mediasector, culturele instellingen en creatieve industrieën zijn cultuurpijlers die op veel vlakken voorop lopen bij de digitale transformatie. Belangrijk dus om te weten wat daar al op het vlak van Artificiële Intelligentie (AI) gebeurt. En vooral ook hoe. Binnen de digitale cultuur en media tot ethische, mensgerichte AI-oplossingen komen: dat is het doel van het ELSA lab AI, Digital Culture & Media.
Binnen het AI, Digital Culture & Media ELSA lab bundelen onderzoekers activiteiten op het gebied van fundamenteel en praktijkgericht onderzoek met de kennis en toepassing van AI in de praktijk. Een mooi voorbeeld hiervan is het onderzoek van Rhied Al-Othmani naar de invloed van chatbots op het vertrouwen in het publieke domein dat 1 februari via een NWO subsidie is gestart.
Ook gaat het lab een structurele samenwerking opzetten waarin verschillende perspectieven samenkomen om gezamenlijk problemen en uitdagingen aan te pakken, kennis te creëren, kennis te delen, en op onderzoek gebaseerde oplossingen te innoveren en te valideren.
ELSA Lab status
Het lab heeft vanuit de Nederlandse AI Coalitie het NL AIC Label ontvangen. Dit NL AIC Label is een formele erkenning van (de kwaliteit van) een activiteit in lijn met de ambities en strategische doelen van de NL AIC.
Partners
Het AI, Digital Culture & Media lab is een samenwerkingsverband tussen de onderzoeksteams vanuit het Departement Informatica, Departement Media en cultuurstudies, Utrecht Data School, Governing the Digital Society en Departement Philosophy and Religious Studies van de UU, de lectoraten Artificial Intelligence, Communicatie in Digitale Transitie, Human Experience & Media Design, Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie en Marketing & Customer Experience uit het kenniscentrum Digital Business & Media van de HU, en de mediapartners , Public Spaces, Instituut voor beeld en geluid en Media Perspectives.