Meer praktijkleren voor studenten SJD dankzij samenwerking

Na een pilotperiode is het nu officieel. De opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening van Hogeschool Utrecht zorgt samen met twaalf organisaties voor een nieuwe leeromgeving, waar studenten al vroeg in hun studie praktijkprojecten kunnen uitvoeren. Op 5 september werd de samenwerking getekend.

In nieuwe ontwikkelwerkplaatsen gaan eerste- en tweedejaars studenten van de HU aan de slag met opdrachten, op basis van vraagstukken die binnen de deelnemende organisaties spelen. Zo deden studenten voor re-integratiebureau Power4People onderzoek naar de rol die het bureau kan spelen op het gebied van studie-uitval bij jongeren. Dankzij dit soort praktijkopdrachten maken studenten vanaf het begin van hun studie kennis met de beroepspraktijk, terwijl ze ook leren hoe ze kennis kunnen ontwikkelen en zo die beroepspraktijk kunnen helpen vernieuwen.

Leuk vakgebied

Martijn van den berg, manager coaches van re-integratiebureau Power4People: “We hadden moeite met het vinden van jonge SJD-professionals met het juiste profiel. Het is nodig dat studenten vanaf het begin van de opleiding onderzoeken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. In ons geval: of ze re-integratie een leuk vakgebied vinden. Als dat zo is, dan kunnen ze tijdens de rest van hun opleiding keuzes maken die daarbij passen.”

“In deze onderwijsvernieuwing hebben we heel veel meegedacht”, aldus Van den Berg. “Er was veel ruimte om input te geven – de opleiding zocht de praktijkgerichtheid echt op. Wat is mooier dan wanneer de opleiding het echt samen wil doen? Ik denk dat de ontwikkelwerkplaatsen echt leiden tot een betere match tussen de student en de arbeidsmarkt. Er zijn nu al vier voormalig studenten doorgestroomd in een functie bij Power4People.”

"Ik denk dat de ontwikkelwerkplaatsen echt leiden tot een betere match tussen de student en de arbeidsmarkt."

manager coaches van re-integratiebureau Power4People

Martijn van den Berg

Zien wat het werk inhoudt

Tine de Zeeuw, manager werkveld bij het UWV: “Jongeren hebben vaak geen of slechts een vaag beeld van het UWV. Wij vinden het belangrijk dat ze zien wat het werk inhoudt. Ze zitten bij gesprekken met cliënten, zodat ze de menselijke kant en onze impact zien. Daarnaast organiseren we masterclasses voor hen en doen ze een onderzoek. Laatst hebben studenten bijvoorbeeld onderzocht waarom jongeren in de WW hun plichten niet nakomen en hebben ze voor die jongeren voorlichtingsmateriaal ontwikkeld. Wat ik belangrijk vind aan de ontwikkelingswerkplaatsen, is dat studenten na het project een goed beeld hebben van onze organisatie en ze weten of dit een richting is die ze op willen.”

Twaalf partijen

Eelco Koot, docent en kwartiermaker werkveld van de opleiding SJD, ontving een Comeniusbeurs om de ontwikkelwerkplaatsen op te zetten. Aan de ontwikkelwerkplaatsen doen mee: Gemeente Utrecht, Gemeente Amersfoort, re-integratiebureau Power4People, welzijnsorganisatie U Centraal, het UWV, Penitentiaire Inrichting Nieuwegein, kenniscentrum discriminatie Artikel 1, re-integratiebureau Workfast, bewindvoerder Obin, Slachtofferhulp, de Zorgverzekeringslijn en Huurteam Utrecht.