HU-studenten presenteren plannen voor facilitaire innovaties

Met het credo ‘Meer service tegen minder kosten’ zijn derdejaars studenten Facility Management (FM) van Hogeschool Utrecht in Amersfoort (HUA) twintig weken lang aan de slag gegaan voor de HU Diensten. Op dinsdag 6 juni waren de eindpresentaties van de projectgroepen.

Vanuit het onderwijs en ook de bedrijfsvoering is er behoefte om aan te haken bij de laatste facilitaire trends. De projecten van de studenten zijn uiteenlopend, maar allen gericht op een trend in het FM-gebied, met als doel ‘meer service tegen minder kosten’.

Achter toepasselijk ingerichte en kleurrijke marktkramen pitchten de zes projectteams hun plannen aan de jury, bestaande uit docenten van de opleiding, andere betrokkenen bij het onderwijsprogramma en medestudenten. De nadruk lag hierbij op de vorm. Later op de dag kwamen de inhoud en het proces van de verschillende projecten aan bod tijdens de inhoudelijke verdediging.

Arbeidsparticipatie

Zo is er het ‘HU A-Team’ dat arbeidsparticipatie binnen de HU wil vergroten. In samenwerking met een sociale werkvoorziening (Amfors) kan de HU meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten voor verschillende rollen van de afdeling Hospitality. “Een geïntegreerde facilitaire dienstverlening naast de verschillende facilitaire leveranciers. Hierdoor worden gaten gedicht qua schoonmaak en bijvoorbeeld catering”, vertelt FM-student Anouk Hendriks. Op den duur kan het geïntegreerde team meer werkzaamheden van huidige leveranciers overnemen, wat leidt tot kostenbesparing. “En de HU voorkomt zo ook een boete voor het niet volledig voldoen aan de wettelijke verplichting om te werken met mensen met een arbeidshandicap.”

Innovatieve inkoopstrategie

Bezoekers van de marktkraam van project BaaS (Building as a Service) mochten zelf in actie komen door een kleine ruimte in te richten met meubilair en kantoordecoratie. Hiermee beeldde het groepje de essentie uit van hun project voor een nieuwe inkoopstrategie: “De leverancier bepaalt zelf welke meubels het beste passen en bijdragen aan een betere leeromgeving. Het is niet meer de inkoopafdeling die sturend is, maar de leverancier is de expert”, aldus Jelle Vliek tijdens de pitch van zijn projectteam.

Flexibele werkruimte

Een ander project richt zich op het creëren van flexibele werkruimte in de HU-gebouwen. Projectteam ‘Focus’ is daarbij een samenwerking aangegaan met leverancier Espero. Door gebruik te maken van mobiele wandsystemen kan in een algemene ruimte gemakkelijk en snel een afgesloten overleg- en werkplek worden gecreëerd. Uit onderzoek van de studenten blijkt dat deze oplossing de HU veel geld zal besparen en bovendien tegemoet komt aan de behoefte van de gebruikers aan meer overleg- en concentratieruimte.
Meldingen facilitaire organisatie.

Ook hebben studenten onderzocht hoe er op een makkelijke manier meer meldingen gedaan kunnen worden bij de facilitaire organisatie. Momenteel gebeurt dit te weinig binnen de hogeschool. De F.I.S.S.A.-app (Fully Integrated Service System Application) moet uitkomst bieden. Hiermee kan op een toegankelijke manier een melding worden gemaakt van bijvoorbeeld een niet werkend stopcontact of een storing van een printer of koffiemachine. Bovendien ontvangt de eerste melder als beloning en ter aanmoediging een mail met een barcode voor een gratis kop koffie.

Zwerfafval

Projectteam ‘Steps 2 Clean’ wil zwerfafval tegengaan in de HU-gebouwen, omdat er een positief verband blijkt te zijn tussen een schone werkplek en studieresultaten. In dit project wordt gamification gebruikt, zodat het leuker wordt om afval weg te gooien. Dit leidt tot een gedragsverandering, waardoor er minder zwerfafval in de hogeschool zal zijn en er minder schoonmaak nodig is.

Zonering in gebouwen

Team ‘HU Needs Silence’ presenteerde ten slotte een plan om effectieve werkplekken in te richten door zonering aan te brengen in gebouwen. In de rode zone (aangeduid door rode vloerbedekking en stickers op de vloer) kun je pauze houden, de groene zone is de overlegzone en in de blauwe zone werk je in stilte. Uit onderzoek is gebleken dat de effectiviteit hoger is als er duidelijk is welk gedrag je vertoont in bepaalde ruimtes.

Implementatie op de HU

De projecten maken deel uit van een nieuw onderwijsprogramma, een samenwerking tussen de opleiding Facility Management met de afdeling Hospitality van Hogeschool Utrecht, dat in januari van start is gegaan. In dit partnership is ook consultancybureau en kenniscentrum AAFM betrokken. AAFM is een voorloper op het gebied van facilitaire trends en duurzame oplossingen. Alle projecten hebben de potentie om geïmplementeerd te worden binnen de HU. De intentie is om de projecten te implementeren in het nieuwe studiejaar.