HU-student Achraf Agarmaoine wint ECHO Award

Bronvermelding: Foto: Minister Dijkgraaf (midden) met v.l.n.r. de winnaars Shahram Malouki, Emin Batman, Saadullah Shehadeh, Achraf Agarmaoine

Op donderdag 7 december maakte Minister Dijkgraaf de winnaars van de ECHO Award 2023 bekend, de award voor studenten die een significante bijdrage hebben geleverd aan diversiteit en inclusie in het Nederlandse hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Een van de winnaars is Achraf Agarmaoine, student Social Work aan Hogeschool Utrecht.

Dit jaar werden 28 kandidaten voor de ECHO Award voorgedragen, door hogescholen en universiteit in heel Nederland. Deze studenten onderscheiden zich vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. Een onafhankelijke jury met vertegenwoordigers uit het onderwijs en het bedrijfsleven selecteerde 11 finalisten. Vier van hen zijn tot winnaars uitgeroepen: Achraf Agarmaoine (Social Work, Hogeschool Utrecht), Emin Batman (Bouwkunde, Technische Universiteit Delft), Shahram Malouki (Rechtsgeleerdheid, Universiteit van Amsterdam) en Saadullah Shehadeh (Geneeskunde, Universiteit van Amsterdam). Zij onderscheidden zich vanwege hun vermogen om met een duidelijke visie en vanuit doorleefde ervaring concrete impact te creëren in de samenleving, aldus de organisatie. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan UCLA in Los Angeles.

Achraf Agarmaoine

Hogeschool Utrecht is trots dat een van haar studenten deze eervolle prijs is toegekomen. Achraf is medeoprichter van de stichting Beweeg naar Toekomst. Hiermee creëert hij een veilige en inspirerende omgeving met sportieve activiteiten en bijles voor kinderen met diverse culturele achtergronden en verschillende capaciteiten. Daarnaast is hij jongerenwerker (scholarshipper) bij de Krajicek Foundation. “Achraf is in staat om brede ontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van jeugdigen met elkaar te combineren via zijn stichting”, stelt de organisatie in haar bericht. Volgens de jury is hij “in alle opzichten een rolmodel, in woorden en in daden. Hij maakte indruk met een heldere visie en strategie die hebben geleid tot concrete impact op de samenleving.”

Het volledige juryrapport is hier te vinden.

Over ECHO

Stichting ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, heeft als doel het bevorderen van een inclusieve samenleving, waarin iedereen ongeacht afkomst en identiteit het beste uit zichzelf kan halen. ECHO richt zich hierbij specifiek op vergroten van de culturele diversiteit in het onderwijs en op de arbeidsmarkt vanuit een intersectioneel perspectief. ECHO is in 1994 opgericht door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de koepelorganisaties voor het hoger onderwijs, VSNU en VH. De ECHO Award wordt mogelijk gemaakt door: Loyens & Loeff, de Nederlandse Spoorwegen, Boston Consulting Group en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Lees ook het artikel op Trajectum: Voor Achraf is deze award pas het begin