Festival HU Amersfoort zorgt voor meer binding tussen mbo en hbo

Om nieuwe én oude studenten en medewerkers welkom te heten in het nieuwe studiejaar, organiseren studenten van HU Amersfoort vrijdag 13 september het Festival De Nieuwe Poort. Het is meer dan een openingsfeestje ter ere van het nieuwe jaar: “We willen hiermee meer verbinding creëren tussen opleidingen mbo en hbo.”

Het festival is bedoeld voor iedereen die bij de HU Amersfoort of MBO Amersfoort studeert of werkt, vertelt organisator Sven Delfsma (25), tweedejaars student Ad Eventmanager aan de HU. “Het is leuk om te weten wie de andere bewoners van de Nieuwe Poort zijn, zeker in het kader van gemeenschapsvorming, waar de HU op inzet. Wij hebben voor het organiseren van het festival geld gekregen, omdat het bijdraagt aan de community vorming. Sven doelt op een bijdrage van het programma Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid van de HU.

Elkaar weten te vinden

Hij hoopt dat het festival bijdraagt aan een hechtere samenwerking tussen de mbo- en hbo-opleidingen in Amersfoort (in het gebouw van de HU en in de Nieuwe Stad). Niet alleen tussen studenten maar ook tussen docenten en medewerkers. “Op dit moment komt die samenwerking nog niet helemaal van de grond. Terwijl het juist zo ontzettend mooi is dat wij bij elkaar in het gebouw zitten. Het is daardoor heel gemakkelijk te faciliteren om vaker samen dingen te doen”, vertelt Sven. “Ik doe bijvoorbeeld de hbo-opleiding eventmanagement, daar is ook een mbo-opleiding van. Als er dan een spreker komt binnen dat vakgebied, hoe mooi is het dan om de studenten van de andere opleiding ook uit te nodigen. Maar dan moet je elkaar wel weten te vinden.”

Brief thuis

De zevenkoppige organisatie, die volledig uit studenten bestaat, hoopt op een grote opkomst. “Alle eerstejaars hebben een brief thuis gekregen over het festival.” Het is voor het eerst dat Festival De Nieuwe Poort wordt georganiseerd, maar de bedoeling is dat een jaarlijks terugkerend evenement wordt.

Crime

Het festival, met als thema ‘crime’, begint op vrijdag 13 september om 15.00 uur op locatie De Nieuwe Stad in Amersfoort. Het programma staat vol met actieve, ontspannende en informatieve activiteiten, zoals een silent disco, workshops, een escape room, een foodtruckfestival en informatiemarkt. Vanaf 19.00 uur begint een avondprogramma in poppodium FLUOR met verschillende artiesten. Meer informatie vind je op de website van de organisatie.

Bron: Trajectum. Foto: De organisatoren van Festival De Nieuwe Poort, met derde van rechts: Sven Delfsma