Wil jij een steentje bijdragen aan het bevorderen van het gezondheidswelzijn van onze samenleving? Vind je positieve gezondheid en preventie belangrijk en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van technologische ondersteuning in zorg en welzijn? Wil jij de schakel zijn tussen verschillende domeinen en organisaties in zorg en welzijn, een goede netwerkondersteuner worden? Dan is deze opleiding iets voor jou!

In deze tweejarige praktijkgerichte hbo-opleiding word je opgeleid tot Health & Social worker. Je ontwikkelt je in het bevorderen van gezondheidswelzijn met de focus op preventie. De HSW’er houdt zich o.a. bezig met het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk en is de schakel tussen verschillende domeinen/organisaties die betrokken zijn bij zorg en welzijn. Je leert programma’s op te zetten voor groepen en kan deze uitvoeren met verschillende partners.

Handig om te weten

Aanmelddeadline t/m 31 augustus
Startmoment 1 september
Lesdata Jaar 1 op maandag, jaar 2 op vrijdag tot 19.00 uur. Daarnaast werk je minimaal 3 dagen bij een relevante organisatie.
Studie-investering Afhankelijk van je voorkennis, werkervaring en huidige werkplek tussen de 20 en 40 uur
Collegegeld € 2530 (vrij van btw)
Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt.

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. Of bezoek de website van Leerwerkloket voor meer informatie.

Locatie De Nieuwe Poort 21 Amersfoort
Diploma Associate degree-diploma
Toelating Bekijk de toelatingseisen
Croho-naam Ad Health & Social Work
Croho-code 80147
De opleiding

Word de schakel in zorg- en welzijnsorganisaties

Tijdens deze praktijkgerichte deeltijdopleiding leer je hoe je de schakel tussen verschillende domeinen en organisaties kunt zijn. Je verbetert in o.a. communities de leefbaarheid in de wijk en leert programma’s op te zetten voor individuen en/of groepen.

Carrièreperspectief

Aan de slag als Health & Social Worker

Na de opleiding krijg je het associate degree-diploma Health & Social Work. Je gaat aan het werk in het bevorderen van het gezondheidswelzijn van onze samenleving als preventieprofessional/gezondheidsbevorderaar. Je kunt ook doorstuderen en instromen in de bachelor Social Work.

Naamswijziging AD Health Social Work

Let op! Deze opleiding heet vanaf september 2025 ‘Ad Sociaal Werk: Preventie in Gezondheid en Welzijn’.

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen?

Je persoonlijke leerroute

Bij Hogeschool Utrecht studeer je flexibel. Samen met je studieadviseur bepaal je je eigen studietempo, de volgorde van modules en je toetsmomenten. Zo kun je je studie afstemmen op je werk- en privésituatie en kennisniveau.

Wat kost een hbo-opleiding?

Ben je benieuwd naar de kosten voor de associate degree Health & Social Work deeltijd? Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.

Waarom Health & Social Work bij de HU?

• Je wil graag bijdragen aan gezondheidswelzijn

Je bent geïnteresseerd in positieve gezondheid, eigen regie van burgers, preventie en de eventuele inzet van zorgtechnologie ter ondersteuning.

• Je bent een netwerker

Mogelijkheden en belangen van verschillende partijen mee nemen doe jij graag. Je zet initiatieven om in acties, samen met anderen.

• Je bent een doener

Leren doe je graag in de praktijk, in echte projecten. Daar haal jij het meeste uit.

Interesse in de opleiding Health & Social Work?

Heb je nog vragen?