Word jij onze nieuwe collega IM&ICT?
Stel je vragen aan Judith
Heb je vragen over werken bij de afdeling IM&ICT of over een specifieke vacature? Recruitment adviseur Judith geeft jou het antwoord. Stuur haar gemakkelijk een bericht.
Stuur een appjeWerken bij de afdeling IM&ICT
-
Optimale digitale leer- en werkomgeving
De Dienst Informatiemanagement en ICT (IM&ICT) helpt docenten en onderzoekers om de gewenste innovatie van onderwijs en onderzoek te realiseren. Dat doet de dienst door een optimale digitale leer- en werkomgeving te creëren. Een omgeving die stabiel en betrouwbaar, veilig en duurzaam is.
-
Zelfstandig opererende teams
Binnen de afdeling werken zelfstandig opererende teams die voortdurend in verbinding staan met docenten en onderzoekers. Gezamenlijk werken zij aan nieuwe digitale toepassingen in een hoger onderwijs- en onderzoekomgeving. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van fysiek en online leren of het inzetten van clouddiensten voor data-analyse. Maar ook aan de doorontwikkeling van moderne media, zoals video, voor gebruik in het onderwijs. Op basis van vooraf vastgestelde kaders spelen zij flexibel in op de behoeften van docenten en studenten en onderzoekers. Met als inzet de toekomst van jonge mensen.
-
Digitale ontwikkelingen
Eén van de vijf ambities uit het HU ambitieplan 2026 is digitalisering, waar wij als dienst IM&ICT natuurlijk graag aan bijdragen. Met ongeveer 100 medewerkers werken we steeds meer samen met collega’s van andere afdelingen. We hebben de ambitie om voorop te lopen in digitale ontwikkelingen. We zijn continu in ontwikkeling en blijven bezig om onszelf uit te dagen.
Vacatures
Bij de dienst IM&ICT hebben we regelmatig vacatures. Van scrum master tot product owner en van devops engineer tot helpdeskmedewerker. Hieronder zie je het overzicht met actuele vacatures binnen de dienst IM&ICT. Het volledige overzicht van vacatures bij de HU vind je op hu.nl/werkenbij.
Houd je van vernieuwing en agile werken? En wil jij een rol spelen in een van de belangrijkste processen in het onderwijs? Dan gaan we graag met je in gesprek!
Ga jij je bezighouden met het inzetten van de nieuwste mediatechnieken voor onderwijs?
Wil je jouw deskundigheid op het gebied van informatiebeveiliging inzetten om de cyberweerbaarheid van onze omvangrijke onderwijsorganisatie te verhogen? Dan komen we graag met je in contact!
Interesse in digitale transformatie en het toepassen van Cloud-technologie binnen hoger onderwijs? Dan is deze functie iets voor jou! We zijn benieuwd naar jouw visie op cloud-based werken in het onderwijs.
"Bij de hogeschool ben je echt bezig met innovatie."
Lotte van LeengoedProduct owner
Je krijgt hier heel veel vrijheid
Lotte van Leengoed is ‘productowner’. Met een team van collega’s is zij verantwoordelijk voor het beheer van media binnen de hogeschool: video’s, afbeeldingen en documenten. ‘Ik ben de schakel tussen de gebruikers en de ontwikkelaars.’
Het onderwijs was voor Lotte geen onbekend terrein. Als studiecoach werkte ze met leerlingen uit het middelbaar onderwijs. ‘Daardoor wist ik wel wat van didactiek.’ Daarna ging ze aan de slag als producent van kennisclips in opdracht van docenten van de hogeschool. Wat daarbij komt kijken? ‘Vooral heel veel afstemming, want je doet het echt samen met de docent.’
Daily stand-up
Om de samenwerking binnen haar eigen team te stroomlijnen maakt zij gebruik van de scrum methode. Iedere werkdag begint met een ‘daily stand-up’, waarin de teamleden de werkzaamheden doorspreken. ‘Waar heb je gisteren aan gewerkt, waar ga je vandaag aan werken en waarvoor heb je elkaar nodig?’ Hoe ze vervolgens aan de slag gaan, bepalen ze als team zelf. ‘We krijgen hier echt heel veel vrijheid. We werken samen met de docenten en kunnen ze heel direct verder helpen.’
Automatische ondertiteling
Stap voor stap werken ze zo aan vernieuwingen, zoals automatische ondertiteling bij video’s. ‘Daarvoor is een complexe koppeling nodig tussen systemen die wij als team beheren.’ Ook hierbij is afstemming een eerste vereiste. ‘Als je in één keer een totaaloplossing maakt met alle toeters en bellen, duurt de ontwikkeling heel lang én kun je niet inspelen op veranderende wensen. Mijn rol is om te zorgen dat we de juiste stappen zetten.’
Interactief onderwijs
Wat ze in de nabije toekomst voor zich ziet? Meer video’s en meer livestreams. ‘Een video wordt pas echt effectief als je er op een interactieve manier samen mee kan leren. We zijn nu aan het testen met leslokalen waarin je zowel online als fysiek aanwezig kunt zijn. Online deelnemers zijn dan volledig onderdeel van de les.’ Dat is wat werken bij de hogeschool voor Lotte zo mooi maakt: ‘Je bent echt met innovatie bezig en werkt met de nieuwste technologieën.’
"Onderwijs is een onderwerp dat me raakt"
Rinske PlompPrivacy manager
Ik heb direct te maken met vragen uit de praktijk
Rinske Plomp is ‘privacy manager.’ Ze is dagelijks bezig met beveiliging en bescherming van persoonsgegevens. ‘Mijn werk bestaat uit adviseren, meedenken en plannen schrijven.’ Wat maakt haar werk aantrekkelijk? ‘Privacy is een mooie kapstok om overal mee te maken te hebben.’
Binnen haar afdeling heeft ze een bijzondere functie. ‘Ik ben niet eens een echte ICT’er.’ Ze deed bedrijfskunde, gevolgd door een studie sociologie, en werkte als onderzoeker en teamleider datamanagement. Tijdens een baan bij de Inspectie van het Onderwijs deed ze een opleiding als ‘data protection officer.’ Na 17 jaar stapte ze over naar de hogeschool. ‘Ik werk hier pas anderhalf jaar maar vind het een mooie combinatie van ‘privacy’ en onderwijs.’
Privacy manager
Als privacy manager coördineert ze de werkzaamheden van de ‘privacy officers’ bij de opleidingen, diensten en kenniscentra . Daardoor zit ze dicht tegen het onderwijs aan. ‘Mijn rol is anders dan van andere ICT collega’s. Mijn werk heeft raakvlakken met allerlei afdelingen, zoals Juridische Zaken en Inkoop.’ Ze geeft adviezen en stelt richtlijnen op maar is vooral ook bezig met communicatie naar de medewerkers. ‘Dat is juist wat ik er zo leuk aan vind. Richtlijnen zo vertalen dat privacy niet meer ongrijpbaar en lastig is.’
Vragen uit de praktijk
Privacy issues genoeg binnen een grote hogeschool. En niet bepaald theoretische vraagstukken: ‘Het gaat hier over de studenten en over het onderwijs.’ Precies wat werken bij deze hogeschool voor haar zo leuk maakt. ‘Ik heb direct te maken met vragen uit de praktijk.’ Bijvoorbeeld over het gebruik van video’s bij afstandsonderwijs. Wat mag wel en wat mag niet? En hoe zit het met de privacy van studenten die thuis een online toets maken?
Digitale toekomst
De komende jaren is er genoeg werk aan de winkel. Hoe geef je op een zorgvuldige manier vorm aan online onderwijs en online toetsen? ‘Ik kijk ook naar de apps en de tools die docenten inzetten voor hun onderwijs.’ Hoe ver kan je gaan met ‘Learning analytics’? ‘Innovatie moet doorgaan, maar soms moet je wel eens op de rem trappen.’ Er zijn ook alternatieven voor een bepaalde tool te bedenken. ‘Ik blijf altijd meedenken met de gebruikers over wat er wel mogelijk is.’
"Ons product is het diploma van jonge mensen, die de toekomst van Nederland gaan vormgeven."
Joost VeermanEnterprise architect
Ik voel hier veel vertrouwen
Joost Veerman is ‘enterprise architect.’ Hij kijkt met een helikopterview naar de veranderprocessen binnen de hogeschool. ‘Ik overzie, modelleer en bewaak van grotere hoogte de samenhang in samenspraak met belanghebbenden en specialisten.’ Wat maakt zijn dag? ‘Als team samen wat realiseren, dat vind ik het mooiste wat er is.’
Na een periode in het bedrijfsleven stapte hij in 2008 over naar de hogeschool. Hij wilde niet meer het gevoel hebben dat hij voor de aandeelhouders aan het werk was. Liever ging hij aan de slag voor de BV Nederland: voor een universiteit, een ziekenhuis of een hogeschool. De belangrijkste reden om bij Hogeschool Utrecht te gaan werken? ‘Ons product is het diploma van jonge mensen die de toekomst van Nederland vormgeven.’
Innovatieve leeromgevingen
Binnen de hogeschool is vanuit ICT perspectief veel te doen. ‘Sinds mijn start hier is het aantal ICT-medewerkers verdubbeld.’ Met 22 opleidingen, 36.000 studenten, 3.600 medewerkers, 6 diensten en 4 kenniscentra is de organisatie behoorlijk complex. Dat betekent voortdurend balanceren tussen kaders stellen en flexibele oplossingen bedenken. Een mooie uitdaging voor een ICT’er: ‘Aan de ene kant zijn we bezig om registersystemen meer solide te maken. Aan de andere kant vraagt het onderwijs om innovatieve leeromgevingen.’
Cloud-oplossingen
Daarbij maakt ICT gebruik van state-of-the-art infrastructuur. ‘We doen niet onder voor grote bedrijven. Dat was voor mij ook een reden om hier te solliciteren.’ ICT maakt gebruik van A-klasse producten voor beveiliging. ‘We hebben een heel portfolio van Microsoft Azure platformdiensten.’ Verder investeert de hogeschool veel in cloud-oplossingen. Een ICT’er kan veel kanten op binnen de organisatie: ‘Werken bij de hogeschool biedt veel mogelijkheden om je te specialiseren.’
Studieverlof
Andere voordelen? Voor bijscholing hoef je hier niet ver te zoeken. ‘De HU stimuleert je ontwikkeling en biedt ondersteuning in kosten en werktijd-compensatie.’ Zelf volgde Joost modules van de Master of Informatics. ‘Maar voor mij is ook de sfeer heel belangrijk. Mensen zijn hier erg begaan met het product. Dat maakt het vooral zo leuk om hier te werken. En dat je de hele dag tussen jonge mensen loopt. Als ICT’er zit je hier altijd aan de voorkant van nieuwe ontwikkelingen.’
Werken bij de HU
Zo’n 36.000 studenten en professionals volgen een opleiding van Hogeschool Utrecht, in Utrecht of Amersfoort. Met ons onderwijs en onderzoek dragen we bij aan de ontwikkeling van beroepen en van talent. Zo dragen we bij aan de sociale, culturele en economische ontwikkeling van een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. We zijn een lerende organisatie. Daarmee bedoelen we dat we niet alleen het leren van studenten maar ook van onze medewerkers faciliteren en aanmoedigen. Goede onderlinge samenwerking staat bij ons voorop.
Ga voor alle vacatures, arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure naar hu.nl/werkenbij.