Vertelknuffel SAMbuddy winnaar van Computable Award 2021

De ‘vertelknuffel’ SAMbuddy, ontwikkeld door onder meer Hogeschool Utrecht en de Vrije Universiteit, heeft de Computable Award 2021 gewonnen in de categorie onderwijsproject. Dat maakte het ICT-vakblad Computable woensdagavond 3 november bekend tijdens een wervelende finaleshow. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan projecten die zich hebben onderscheiden in de ICT. 

De ‘vertelknuffel’ SAMbuddy, ontwikkeld door onder meer Hogeschool Utrecht en de Vrije Universiteit, heeft de Computable Award 2021 gewonnen in de categorie onderwijsproject. Dat maakte het ICT-vakblad Computable woensdagavond 3 november bekend tijdens een wervelende finaleshow. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan projecten die zich hebben onderscheiden in de ICT. 

SAMbuddy heeft een zachte vacht en is ongeveer een halve meter groot. Binnenin zit een kleine computer. Door het indrukken van knoppen kunnen kinderen met de knuffelrobot ‘praten’. SAMbuddy is ontworpen voor kinderen die hun hart willen luchten of een maatje nodig hebben. Bijvoorbeeld kinderen met autisme: zij praten moeilijk met andere mensen en makkelijker met een sociale robot.

Meer inzicht

De robot stelt de juiste vragen om het kind te helpen zijn verhaal te vertellen. Zo krijgt het kind meer inzicht in wat er nu precies gebeurd is. En hoe hij ermee om kan gaan. Ook in andere situaties die ervoor zorgen dat een kind niet goed in zijn vel zit, bijvoorbeeld bij problemen thuis of bij gebrek aan sociale aansluiting, kan de robot helpen. Wil het kind dat ook de juf zijn probleem hoort? Dan drukt hij op een opnameknop en kan de juf het later beluisteren.

Echt het verschil maken

De jury van de Computable Awards 2021 noemde SAMbuddy een geweldig initiatief. De jury vond het “noemenswaardig dat een consortium van organisaties vanuit verschillende expertises (zoals social robotics en psychologie) de handen ineen hebben geslagen met als doel iets te maken dat er echt toe doet. Een sociale robot kan namelijk echt het verschil maken in het onderwijs, vooral voor kinderen die gepest worden en behoefte hebben om hun verhaal te delen. Tegelijkertijd verlicht dit de werkdruk van docenten, hetgeen een bijkomend voordeel is.”

'Pas het begin'

Een van de drijvende krachten achter het project is Matthijs Smakman, onderzoeker bij het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren en docent aan de minor Social Robotics. “De kansen die sociale robots bieden voor kinderen zijn groot, maar dat zijn ook de uitdagingen, zowel technisch als organisatorisch. Ik had twee jaar geleden dan ook nooit durven dromen van deze Award. Het is een prachtige erkenning voor ons team: een fantastisch team van leerkrachten, studenten, organisaties en kennisinstellingen die samen keihard hebben gewerkt om SAMbuddy te maken. En dit is slechts het begin! We gaan door met de SAMbuddy-ontwikkeling, om bij te dragen aan een veilige, prettige schoolomgeving voor ieder kind.”

Samenwerking

SAMbuddy is ontwikkeld in een Social Robotics-programma van Hogeschool Utrecht, samen met een consortium van maatschappelijke bedrijven en de onderzoeksgroep Media Psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Na het ontwerpproces is de robot gebouwd in samenwerking met de knuffelfabriek, waar mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt de zachte hoes van de SAMbuddy hebben gemaakt.

Bekijk het verhaal!

Meer weten over SAMbuddy? Ga naar de HU Story die Hogeschool Utrecht over de knuffelrobot maakte, en luister naar de ervaringen van ontwerpers, docenten én kinderen.

Deel dit artikel