Studentenproject met schoolkinderen voor schonere wijk

Sinds de zomer van 2017 wonen vier studenten, waaronder drie van Hogeschool Utrecht, in de Geuzenwijk in Utrecht Zuilen. In ruil voor huurkorting zetten zij daar projecten op voor en met buurtbewoners om de wijk samen een stukje mooier te maken. Onlangs organiseerden de studenten een grote schoonmaakactie met schoolkinderen uit de wijk. De gemeente zorgde voor de nodige spullen.

Juf Marieke van de Vliet van de Prinses Margrietschool benaderde de studenten: zouden zij geen project kunnen doen waarbij leerlingen de wijk beter leren kennen? De studenten bedachten vervolgens een project waarbij die kennismaking gepaard ging met iets nuttigs voor de hele wijk: een schoonmaakactie. Zij namen contact op met de afdeling Stadsbedrijven van de gemeente Utrecht en die was enthousiast. De gemeente voorzag alle leerlingen van knijpers, hesjes en vuilniszakken.

De buurt leren kennen

En zo stonden op donderdag 11 april de 56 kinderen van groep 1 en 2 met juffen, ouders, de studenten, enthousiaste medewerkers van woningcorporatie Mitros en de gemeente klaar om de buurt schoner te maken. De kinderen leerden de buurt beter kennen en maakten kennis met de mensen die de buurt schoon houden.

Springlevende wijk

De Springlevende Wijk is een formule van stichting Academie van de Stad. In de Springlevende Wijk zet een team van studenten zich in voor de leefbaarheid van de wijk. De Springlevende Wijk Geuzenwijk is in opdracht van woningcorporatie Mitros en Wijkbureau Noordwest opgezet. Het verbeteren van de leefbaarheid is voor beide partijen een belangrijk speerpunt. Samen met bewoners en wijkorganisaties bedenken de studenten relevante en waardevolle projecten in de wijk en zetten die op. Ter ondersteuning van hun rol als studentcoördinator krijgen ze een woning met voorrang en huurkorting. Zo dragen de studenten als medebewoner bij aan hun eigen buurt.

Over Academie van de Stad

Academie van de Stad Als ideële stichting en sociale ondernemer zet Academie van de Stad maatschappelijke studentprojecten op in Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere met thema’s als jeugd en educatie, integreren en participeren, wonen en leven, veiligheid, werken en economie en stedelijke ontwikkeling. Zo verbindt zij studenten met de samenleving.

Foto: Academie van de Stad