Nieuwe meertalige toetspraktijken in het rekenonderwijs

Auteurs Marian van Popta, Rosa Alberto
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Boek

Samenvatting

Hoe kunnen we een eerlijker toetscultuur creëren voor nieuwkomers in het Nederlandse rekenonderwijs? In dit boekje zijn de praktijkopbrengsten van het onderzoeksproject ‘Multi-Assessment: meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen’ te vinden. Vijf basisscholen geven een rijke beschrijving van de nieuwe toetspraktijken die zij hebben ontwikkeld en uitgevoerd om beter zicht te krijgen op het rekenpotentieel van hun leerlingen. Voorafgaand aan deze beschrijvingen vind je een korte inleiding vanuit de theorie en afsluitend geven we de belangrijkste conclusies vanuit het onderzoek en een blik op de toekomst mee. Hiermee willen we leerkrachten inspireren die aan de slag willen met het eerlijker toetsen van meertalige leerlingen in hun rekenonderwijs. Ook is het boekje interessant voor schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers die willen gaan voor gelijke kansen van nieuwkomers in het (reken)onderwijs en een indruk willen krijgen van de rol die meertalig toetsen daarin kan spelen. Deze publicatie komt voort uit het onderzoeksproject ‘Multi-assessment: meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen van lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van de Hogeschool Utrecht.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Marian van Popta
    Marian van Popta
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Rosa Alberto
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals

Taal Nederlands
Trefwoorden nieuwkomers, meertaligheid, rekenonderwijs, meertalig toetsen

Marian van Popta

Marian van Popta

Marian van Popta

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs