Maatregelen voor anders organiseren van primair onderwijs

Auteurs Hilde Bekkers, Siska de Gries, Sanna van der Heijden, Elien Kok, Brechtje Poldermans, Maaike Koopman, Anneke Offereins
Publicatiedatum 2025
Lectoraat Werken in Onderwijs
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

In het primair onderwijs is er een lerarentekort en volgens prognoses gaat dit tekort de komende jaren verder oplopen. Basisscholen in Utrecht hebben of krijgen ook met tekorten te maken. Deze tekorten kunnen ervoor zorgen dat scholen hun onderwijs anders zullen moeten gaan organiseren. Dit betekent minder leerkrachten voor dezelfde hoeveelheid leerlingen. Utrecht Leert heeft een subsidie beschikbaar gesteld om scholen te stimuleren te gaan experimenteren met anders organiseren, om deze tekorten op te vangen. Deze subsidie heet de experimenteerregeling. Voor scholen was er 16.000 euro beschikbaar om (verder) te experimenteren met anders organiseren. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Utrecht Leert. Het doel was om verder te kijken dan enkel te inventariseren welke maatregelen scholen nemen bij anders organiseren. Er is ook onderzocht welke keuzes scholen maakten, hoe zij het veranderproces organiseerden en wat de gepercipieerde meerwaarde voor leerlingen, leerkrachten en de school was.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Maaike Koopman | Onderzoeker
    Maaike Koopman
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Werken in Onderwijs
  • Anneke Offereins
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk, Werken in Onderwijs
Taal Nederlands
Trefwoorden primair onderwijs, Utrecht, lerarentekort, Utrecht Leert

Neem contact met ons op