Inclusief onderwijs voor nieuwkomers

Auteurs Ria Goedhart, Marian van Popta
Gepubliceerd in S. Sergeant & P. de Vries. Perspectieven op inclusief onderwijs
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Boek

Samenvatting

Een hoofdstuk over inclusie en nieuwkomers is eigenlijk een contradictio in terminis. Tenslotte: als we inclusief denken, is het vreemd om ‘nieuwkomers’ apart te benoemen. In dit hoofdstuk breken we daarom een lans voor goed onderwijs aan een superdiverse groep, dat in onze ogen als vanzelf goed onderwijs aan nieuwkomers is. Dit doen we door de lezer eerst mee te nemen in vraagstukken rond visie en beleid (paragraaf 1) en vervolgens een handreiking te doen voor de kerningrediënten een inclusieve pedagogisch-didactische aanpak waar alle leerlingen, dus ook nieuwkomers van profiteren (paragraaf 2), waarbij we tenslotte concluderen wat er nodig is voor onderwijsprofessionals om in een superdiverse groep goed, inclusief onderwijs te realiseren.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Portret van Ria Goedhart
    Ria Goedhart
    • Promovendus
    • Lectoraten: Meertaligheid en Onderwijs, Normatieve Professionalisering
  • Marian van Popta
    Marian van Popta
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs

Taal Nederlands
Gepubliceerd in S. Sergeant & P. de Vries. Perspectieven op inclusief onderwijs
ISBN/ISSN URN:ISBN:978 94 6371 444 0
Trefwoorden inclusief onderwijs, nieuwkomers
Paginabereik 195-205

Ria Goedhart

Portret van Ria Goedhart

Ria Goedhart

  • Promovendus
  • Lectoraten: Meertaligheid en Onderwijs, Normatieve Professionalisering