Hogeschool Utrecht Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid (HUGS)

Auteurs Jolanda Berends, Roel Schulte, Josje Dikkers, Elwin Savelsbergh
Publicatiedatum 1 november 2020
Lectoraat Organiseren van Waardig Werk, Duurzame Gemeenschappen
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Hogeschool Utrecht (HU) wil zich dóórontwikkelen naar een inclusieve en diverse gemeenschap waar studenten zich thuis voelen en zich verbonden voelen met de hogeschool en met hun medestudenten. Met het programma Hogeschool Utrecht Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid (HUGS) wil de HU van 2019 tot en met 2024 werken aan het verwezenlijken van wensen van studenten en door middel van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs. De lectoraten Duurzame Gemeenschappen, Organiseren van Waardig Werk en Didactiek van het bèta- en technologieonderwijs zijn gevraagd het HUGS-programma met praktijkgericht onderzoek te begeleiden en te volgen (Van Heijst, Schulte, De Vos, Dikkers, & Savelsbergh, 2019). Het HUGS-programma heeft als doel het bevorderen van gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid binnen Hogeschool Utrecht. In deze notitie onderzoeken we deze begrippen en zetten we diverse inzichten vanuit de literatuur naast elkaar. We ronden af met een overzicht van de werkbare bestanddelen uit de aangehaalde theorieën.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden gemeenschapsvorming, studentbetrokkenheid, Hogeschool Utrecht