Financiële problematiek als belemmering voor re-integratie van ex-delinquenten

Auteurs Gercoline van Beek, Vivienne de Vogel, Dike van de Mheen
Gepubliceerd in Justitiële verkenningen
Publicatiedatum 1 januari 2020
Lectoraat Werken in Justitieel Kader
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In dit artikel beschrijven we eerst op grond van de literatuur de achtergrond van de relatie tussen financiële problematiek en delictgedrag. Vervolgens beschrijven we ons dossieronderzoek, met als doel inzicht te creëren in de wisselwerking tussen mogelijke onderliggende risicofactoren in de relatie tussen financiële problematiek en delictgedrag. Daarnaast geven we op grond van interviews met zowel professionals als cliënten weer welke belemmeringen worden ervaren in de begeleiding van cliënten ten aanzien van financiën en wat zij hierin nodig hebben. Deze inzichten in de relatie tussen schulden en delictgedrag, mogelijke onderliggende risicofactoren en de ondersteuning die cliënten hierbij nodig hebben, kunnen concrete handvatten bieden aan professionals om cliënten adequaat te begeleiden bij financiële problematiek.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Justitiële verkenningen