De impact van financiële problemen

Auteurs Tamara Madern, Lex van Teeffelen, Nadja Jungmann
Gepubliceerd in De curator en de failliet 2019 : Insolad jaarboek 2019
Publicatiedatum februari 2019
Lectoraat Financieel-Economische Innovatie
Soort publicatie Boek

Samenvatting

In dit artikel nemen wij u mee in de kennis rondom financieel gedrag, de invloed van stress en irrationeel handelen. Er wordt een beeld gegeven van de psychologische processen die een rol spelen. In de afgelopen paar jaar is er veel meer bekend geworden over de doorwerking van stress. Zo wordt er in verschillende gemeenten geëxperimenteerd met stress-sensitieve dienstverlening en loopt er een onderzoek waarin klanten bevraagd worden op de beleving van publieke dienstverlening. De eerste interviews leveren een beeld op waarin mensen beschrijven hoe stressvol het gebruik van publieke dienstverlening kan zijn. Deze beelden kunnen dienstverleners helpen om de stress die zij - soms onvermijdelijk - toevoegen zoveel mogelijk te reduceren. Armoede en schulden werken in veel gezinnen via de band van stress ontregelend door op diverse levensterreinen. Stress-sensitieve dienstverlening is daarmee niet alleen een opgave voor schuldhulpverleners maar voor iedereen die met deze gezinnen in aanraking komt. Tot slot dan ook deze vraag aan u: wat kunt u doen om de stress te verminderen?

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in De curator en de failliet 2019 : Insolad jaarboek 2019