Sociaal werk en gecijferdheid
Dit project onderzoekt hoe gecijferdheid een plek krijgt in de opleiding. Veel cliënten hebben moeite met cijfers in geldzaken, gezondheid en administratie. Opleidingen besteden hier nog weinig aandacht aan, terwijl het in de praktijk cruciaal is. Het project laat zien hoe opleidingen beter kunnen aansluiten op deze realiteit.
Doel
Het doel van het project is om inzicht te krijgen in de rol van gecijferdheid binnen het sociaal werk en de opleidingen die daarvoor opleiden. Het onderzoekt in hoeverre studenten worden voorbereid op het herkennen en ondersteunen van cliënten met reken- en cijferproblemen en hoe opleidingen hun onderwijs beter kunnen afstemmen op deze praktijkgerichte behoefte.
Resultaten
De belangrijkste resultaten van het project zijn:
- Opleidingen Social Work besteden nog weinig aandacht aan gecijferdheid
- Studenten Social Work ervaren dat hun cliënten vaak moeite hebben met gecijferdheid
- Er bestaat een kloof tussen opleiding en praktijk
- Aanbevelingen zijn gedaan om gecijferdheid beter te integreren in het curriculum
Looptijd
01 februari 2024 - 31 december 2024
Aanpak
Het project is ingevuld met documentanalyses, enquêtes onder mbo- en hbo-studenten en interviews met sociaal werkers. Deze combinatie leverde inzicht op in hoe gecijferdheid nu terugkomt in opleidingen en praktijk.