Sociaal werk en gecijferdheid
Doel
Het doel van het project is om inzicht te krijgen in de rol van gecijferdheid binnen het sociaal werk en de opleidingen die daarvoor opleiden. Het onderzoekt in hoeverre studenten worden voorbereid op het herkennen en ondersteunen van cliënten met reken- en cijferproblemen en hoe opleidingen hun onderwijs beter kunnen afstemmen op deze praktijkgerichte behoefte.
Resultaten
De belangrijkste resultaten van het project zijn:
- Opleidingen Social Work besteden nog weinig aandacht aan gecijferdheid
- Studenten Social Work ervaren dat hun cliënten vaak moeite hebben met gecijferdheid
- Er bestaat een kloof tussen opleiding en praktijk
- Aanbevelingen zijn gedaan om gecijferdheid beter te integreren in het curriculum
Looptijd
01 februari 2024 - 31 december 2024
Aanpak
Impact voor het onderwijs
Dit project benadrukt het belang van gecijferdheid als essentieel onderdeel van sociaal werk. Voor het onderwijs betekent dit dat opleidingen bewuster aandacht moeten besteden aan het ontwikkelen van numerieke vaardigheden en kennis bij studenten. Zo worden toekomstige sociaal werkers beter voorbereid op het signaleren en ondersteunen van cliënten die moeite hebben met cijfers. Voor de beroepspraktijk levert dit professionals op die sterker toegerust zijn om problemen rond financiën, administratie en gezondheid bespreekbaar te maken en samen met cliënten effectieve oplossingen te vinden.