Onderzoekend vermogen van hbo-docenten
Doel
Met dit project willen we zicht krijgen op heersende beelden bij onderzoekend vermogen en docenten helpen om onderzoekend vermogen toe te passen binnen de eigen onderwijspraktijk, zowel in de context van het eigen handelen als onderwijsinnovaties. Zo willen we toewerken naar een gedeeld beeld over het belang van onderzoekend vermogen in de onderwijscontext en bijdragen aan effectieve professionalisering op dit gebied.
Resultaten
Dit verkennende onderzoek identificeert duidelijke praktijkvraagstukken en maakt inzichtelijk wat er nodig is om hbo-docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van het onderzoekend vermogen ten dienste van de onderwijspraktijk.
Impact voor het onderwijs
Het vergroten van onderzoekend vermogen van docenten helpt voor toekomstbestendig hoger onderwijs. Met het inzetten van onderzoekend vermogen kunnen hbo-docenten niet alleen zichzelf, maar ook het eigen onderwijs blijven (door)ontwikkelen. Ze kunnen toenemend complexe vraagstukken in en rondom het eigen onderwijs aanpakken door te herkennen waar (handelings)kennis ontbreekt en op basis van relevantie en context onderbouwd te beslissen hoe hier mee om te gaan. Daarmee zijn docenten een belangrijke schakel in zowel onderwijsinnovatie als de professionele ontwikkeling van studenten.
Looptijd
01 september 2022 - 31 augustus 2024
Aanpak
Er worden stakeholderbijeenkomsten georganiseerd vanuit de methodiek ‘cirkelen rond je onderzoek’ om de praktijkvraagstukken te verkennen en toe te werken naar verdere samenwerking op dit thema.