journalistieke ethiek en weerbaarheid burgers

In de hedendaagse digitale informatiesamenleving dienen journalistieke ethische en verantwoordingsinstrumenten constant actueel gehouden te worden. Dit komt doordat het medialandschap in rap tempo verandert, onder andere door de opkomst van nieuwe journalistieke platforms, geavanceerde technologische ontwikkelingen, de veranderende rol van tech platforms in het medialandschap, en burgers die zelf ook nieuws kunnen maken en verspreiden. Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor journalistieke ethische vraagstukken alsook hoe media en burgers met elkaar communiceren.

Doel

In het door de Europese Unie gefinancierde onderzoeksproject Diacomet doen wij samen met acht Europese landen onderzoek naar hoe media en burgers beter in staat kunnen worden gesteld om op een verantwoordelijke en ethische manier met elkaar te communiceren en welke rol technologie, en specifiek Artificial Intelligence, hierin kan spelen.

Het onderzoek loopt nog. Zodra er resultaten zijn worden deze hier gedeeld.

Looptijd

01 juni 2023 - 31 mei 2026

Aanpak

Door het analyseren van ethische codes, interviews met experts, focusgroepen met verschillende doelgroepen en het opleveren van een interactieve game vormt dit onderzoek een basis voor de ontwikkeling van ethische communicatierichtlijnen tussen media en burgers.

Betrokken HU-onderzoekers

Sophie Duvekot
    • Onderzoeker
    Yael de Haan
    • Lector

Samenwerking met kennispartners

Naast de Hogeschool Utrecht zijn de volgende partners bij het project aangesloten: Vytautas Magnus University (Litouwen), University of Tartu (Estland), Tampere University (Finland), Austrian Academy of Sciences (Oostenrijk), University of Ljubljana (Slovenië), Hungarian Europe Society (Hongarije), Università della Svizzera italiana (Zwitserland), UAB Delfi (Litouwen) en PRAXIS Center for Policy Studies (Estland).

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Sophie Duvekot

• Onderzoeker