Nieuwsmijders niet minder betrokken

Kiki de Bruin
Bronvermelding: https://www.dupho.nl/downloads/2022/DuPho_Algemene_voorwaarden_jan_2022.pdf

Steeds meer mensen kiezen ervoor om (delen van) het nieuws te vermijden. Wat betekent dat voor hoe we als samenleving geïnformeerd blijven? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Kiki de Bruin, docent en onderzoeker bij Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit. Op 11 december promoveerde zij op haar proefschrift ‘Seeking Nuance in News Avoidance: Implications for Individuals, Journalism & Society’.

Nieuws speelde lange tijd een vanzelfsprekende rol in de democratie. Toch groeit het aantal mensen dat bewust afstand houdt tot het nieuws. Kiki onderzocht in vijf studies, met een mix van kwalitatieve en kwantitatieve methoden, welke motieven daarachter zitten en hoe die zich verhouden tot het huidige digitale medialandschap. Nieuwsmijding blijkt veel minder eenduidig dan gedacht. Het gaat daarbij vaker om het bewaken van mentale ruimte dan om gebrek aan interesse.

"Mensen mijden het nieuws om uiteenlopende redenen, van stress door negativiteit tot het gevoel dat nieuws niet meer aansluit bij hun leefwereld."

Kiki de Bruin

Wat valt op in het onderzoek?

Uit het onderzoek blijkt dat persoonlijke omstandigheden én bredere technologische trends een rol spelen. Online nieuws volgt elkaar razendsnel op, waardoor veel mensen de informatiestroom als overweldigend ervaren. Tegelijk sluiten journalistieke producten niet altijd aan bij wat verschillende groepen nodig hebben.

Dat betekent niet dat nieuwsmijders minder betrokken zijn. Ze zoeken informatie via kanalen die rustiger, begrijpelijker of relevanter voelen, aldus Kiki. Hierdoor verschuift een deel van het publieke debat naar uiteenlopende platforms, met soms meer diversiteit aan stemmen maar ook meer versnippering. Nieuwsmijding laat zien dat de vanzelfsprekendheid van nieuws volgen op traditionele kanalen voorbij is, concludeert Kiki. Dat vraagt volgens haar om journalistiek die niet alleen informeert, maar ook toegankelijk en publieksgericht is.

"In een high-choice mediaomgeving bepalen mensen zelf hoe ze geïnformeerd willen worden."

Kiki de Bruin

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Kiki sprak onder andere met nieuwsmijders die bewust geen nieuwsapps openen vanwege de constante stroom aan crisisberichten. Tegelijkertijd volgen zij via podcasts of vertrouwde experts wél maatschappelijke ontwikkelingen. Dit illustreert dat nieuwsmijders geen afwending van de wereld laten zien, maar een andere manier zoeken om informatie te verwerken. De inzichten uit het onderzoek bieden handvatten om nieuws en informatie toegankelijker te maken voor een breed publiek.

Over Kiki de Bruin

Kiki de Bruin is promovendus en docent aan Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit. Haar onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met het lectoraat Journalistiek in Digitale Transitie van de HU. Promotoren zijn Prof. Dr. Yael de Haan en Prof. Dr. Sanne Kruikemeier; co-promotor is Prof. Dr. Rens Vliegenhart.

Meer weten?

Meer informatie over het onderzoek:
https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/nieuwsmijding-en-de-gevolgen-voor-individuen

Bekijk ook de longread op Journalismlab over dit onderwerp:
https://www.journalismlab.nl/waarom-mensen-nieuws-mijden-en-wat-de-journalistiek-daarvan-kan-leren/

Interesse in de PDF van het proefschrift? Mail naar: kiki.debruin@hu.nl

"Werken aan mijn promotieonderzoek verrijkt mijn handelen als professional én onderzoeker - en het geeft veel voldoening om die kennis door te geven aan studenten."

Anneke Offereins

Meer informatie

Wil je meer informatie over dit onderzoek? Bekijk de profielpagina van Anneke Offereins op onze website.

Interesse in de PDF van het proefschrift? Stuur dan een e-mail naar: anneke.offereins@hu.nl.

HU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.

Meld je aan

Deel dit artikel

Gerelateerde expertise