Het verminderen van de gepercipieerde prijsbarriere voor biologische voeding bij de consument

groenteafdeling_AH
Uit cijfers van het CBS zien we dat de vraag naar biologische producten achterblijft. De meerprijs die consumenten moeten neerleggen voor biologische productalternatieven blijkt een belangrijke belemmering te zijn voor de overstap naar biologisch. Hoe kunnen we deze gepercipieerde prijsbarrière bij de consument overkomen?

Doel

Met dit onderzoek willen we bijdragen aan de ontwikkeling van wetenschappelijke en toepasbare kennis waarmee we biologische producenten, groene marketeers en creatieve bureaus handelingsperspectief geven om gericht marketinginterventies te ontwerpen die de gepercipieerde prijsbarrière voor biologische producten overkomen.

Resultaten

Het onderzoek levert aanvullend inzicht in de onderliggende reflectieve en impulsieve determinanten van het (negatieve) waardeoordeel van de consument voor biologische voeding en de potentie om via deze determinanten dit positief te veranderen een daarmee keuzegedrag te stimuleren.

Looptijd

01 februari 2024 - 31 januari 2028

Aanpak

Bovenstaande resultaten zullen worden opgeleverd via drie verschillende deelstudies. In deelstudie 1 wordt gebruik gemaakt van multimethodisch onderzoek om alle determinanten in kaart te brengen. In deelstudie 2 en 3 zal via experimenten worden onderzocht welke determinanten in staat zijn de prijsbarrière te verminderen en keuzegedrag te stimuleren.

Betrokken HU-onderzoekers

Joyce Copier
    • Promovendus
  • Lector Tijs Timmerman
    Tijs Timmerman
    • Lector

Samenwerkingspartners

Het promotieonderzoek wordt mede begeleid door Harm Veling (promotor) en Sanne Raghoebar (co-promotor) van Wageningen University & Research.

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Joyce Copier

• Promovendus