Ervaringsdeskundigheid duurzaam inzetten in het HU-onderwijs

Klappen
Bron: Rawpixel Ltd.

Een STERKplaats biedt leer- werkplekken voor mensen met een verstandelijke beperking. Deze STERKstudenten volgen de opleiding en leveren een bijdrage aan het onderwijs aan toekomstige zorgprofessionals. Hoe dragen deze STERKplaatsen optimaal bij aan een passende en duurzame inzet van ervaringsdeskundigheid van mensen met een verstandelijke beperking? Met dit onderzoek zal dit worden geëvalueerd.

Doel

Bijdragen aan verduurzaming van ervaringsdeskundigheid van mensen met een verstandelijke beperking in de praktijk, door samen in een lerend netwerk te volgen of we het goede doen en waar nodig de aanpak aan te passen.

Resultaten

Door de STERKplaats te volgen middels onderzoek willen we inzicht krijgen in wat wel en wat niet bijdraagt aan de doelstellingen van de STERKplaats. Daarnaast beoogt het onderzoek concrete handvatten te bieden die direct bijdragen aan de dagelijkse praktijk van de STERKplaats. Denk aan wat er nodig is om de STERKstudenten zich thuis te laten voelen op de HU of op welke wijzen er het beste verbinding gemaakt kan worden met onderwijs- of onderzoeksactiviteiten.

Looptijd

01 februari 2021 - 01 februari 2024

Aanpak

Het participatieve actieonderzoek wordt uitgevoerd door social work studenten in samenwerking met het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

De STERKplaats is een initiatief van LFB, de landelijke belangenorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. De STERKplaats op de HU is een samenwerking met de gemeente Utrecht, Reinaerde, de Wilg en vereniging LFB.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Sascha van Gijzel | Onderzoeker | Participatie Zorg en Ondersteuning

Sascha van Gijzel