Empowerment van clienten en sociaal professionals in Beschermd Thuis

In dit onderzoek onderzoekt Ineke Baas hoe participatie en eigen regie van cliënten in de wijk kunnen worden versterkt om empowerment te bevorderen. Het onderzoek omvat interviews, focusgroepen en literatuuronderzoek. Individuele empowerment in de wijk bevordert cliëntenparticipatie en zelfregie. Collectieve empowerment in Utrecht, gefaciliteerd door 'power by peers', 'mental support team' en informele netwerken, werkt samen met opvang- en zorgorganisaties zoals Lister & Dok in Utrecht. Tot slot, hoe grijpt individuele en collectieve empowerment op elkaar in?

 

 

Doel

Hoe empowerment bijdraagt aan de participatie en het versterken van eigen regie van cliënten in de wijk staat centraal. Het vergroten van kennis, vaardigheden, eigen initiatief en het versterken van het netwerk zijn manieren om empowerment te bevorderen. Er worden twee soorten trainingen onderzocht en hun impact op cliëntempowerment, evenals hoe professionals empowerment stimuleren. Ook wordt er gekeken tot in hoeverre participatie bevorderend werkt.

Leidt empowerment van cliënten in beschermd thuis en van sociaal professionals werkzaam in de wijk (Ggz-gebiedsteams; ambulante teams en Start in de Wijk trainingsteams tot (vergroten van) participatie?  De landelijke transformatiebeweging naar een beschermd thuis is gericht op wonen en meedoen in de wijk. Opvangorganisaties gaan er veelal vanuit dat mensen ín de opvang voorbereid worden op uitstroom en het zelfstandig wonen in de praktijk. Klopt deze aanname? Past empowerment bij de verdergaande beweging gericht op het ‘normale’ leven en sociale inclusie in de wijk?

Resultaten

  • Geëvalueerde, doorontwikkelde en geborgde training ‘Skillslab Thuis in de Wijk’ voor sociale professionals
  • Geëvalueerde, doorontwikkelde en geborgde training ‘Maak je Eigen Thuis (METT)’, voor en door cliënten, zowel in Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang én Beschermd Thuis
  • Leeragenda i.s.m. het kUS. Opzetten van een leeragenda door en voor stakeholders: cliënten, aanbieders Maatschappelijke Opvang, Beschermd Thuis en individuele begeleiding, Hogeschool Utrecht en beleidsadviseurs.

Looptijd

11 januari 2023 - 31 december 2024

Aanpak

Om antwoord te krijgen op welke wijze de empowerment van cliënten bijdraagt op individueel niveau; niveau van sociaal professionals werkzaam met cliënten in beschermd thuis én aanpalend, wat werkt op collectief niveau met behulp van een participatie/ empowermentmodel, is het onderzoek opgedeeld in drie deelprojecten. 
Het onderzoek bestaat uit drie deelprojecten:

  • Individuele empowerment
  • Collectieve empowerment
  • Literatuuronderzoek

Impact voor het Onderwijs

1. Leeragenda met een actieve uitwisseling met en door het kUS
2. Inspiratiesessies – op de drie niveaus van cliënt en professionals en lectoraten/ hogescholen en wetenschap 
3. Bevindingen getoetst en draagvlak gecreëerd voor product/ tool ontwikkeling en trainingen voor cliënten en professionals. 
4. Op maat gemaakte trainingen voor professionals en cliënten
5. Bevindingen worden gedeeld met de regio Utrecht; verwerkt in de afstudeerkringen: IKS Beëindigen Dakloosheid, Participatie (Gezond & Wel) en Informele Zorg, de cliënten; zorgpartijen; en het kUS.

Betrokken HU-onderzoeker

Betrokken lectoraten