Suzanne de Bakker

Docent-onderzoeker

Dr. Suzanne de Bakker is hogeschoolhoofddocent Duurzaamheid in het Economisch Onderwijs, bij het lectoraat Marketing & Customer Experience. Haar onderzoek focust op de rol van marketing in de transitie naar een duurzame samenleving. Hierbij kun je denken aan de kennis en vaardigheden die marketeers nodig hebben om hun eigen organisatie te bewegen naar een duurzame organisatie en aan communicatierichtlijnen die marketeers kunnen inzetten om consumenten te verleiden tot duurzamer (aankoop)gedrag. Inzichten vanuit de sociale psychologie en gedragseconomie spelen hierbij een belangrijke rol.

Als hoofddocent is Suzanne ook verbonden aan en bij het Instituut Marketing & Commerce. Hiervoor was ze hoofddocent Behavioural Communication bij het Instituut voor Communicatie (HU) en docent Corporate Communicatie bij de Communicatiewetenschap (UvA), waar ze in 2006 promoveerde op informatie-overload onder medewerkers.

In april 2017 is haar boek ‘Contentmarketing’, het eerste hbo-studieboek over contentmarketing, verschenen bij Noordhoff Uitgevers. Daarnaast verzorgt ze regelmatig workshops en cursussen over gedragsverandering, contentmarketing, inhakers en influencers.

Expertises

  • Gedragsverandering, duurzaam gedrag
  • Sociale normen en invloed
  • Circulaire Economie
  • Contentmarketing
  • Corporate social advocacy

Publicaties

Projecten

In de media

Merken met een mening (podcast)

Op sociale media haken bedrijven niet alleen in op de actualiteit, maar sluiten zich ook aan bij maatschappelijke en politieke bewegingen, zoals Black Lives Matter en feminisme. Hebben we bedrijven meegesleurd in ons meningenklimaat? Wat zijn de risico’s voor bedrijven? En zitten consumenten hier eigenlijk wel op te wachten? In deze aflevering verwonderen 'de Mediadoctoren' zich over merken met een mening.

Beluister de podcast

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Suzanne de Bakker

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience