Henk van den Hurk | onderzoeker | lectoraat Geletterdheid

Henk van den Hurk

Onderzoeker

Dr. H.T.G. (Henk) van den Hurk (1956) is in 2017 gepromoveerd op een onderzoek naar de naar de relatie tussen de vakdidactische kennis en het instructiegedrag van leerkrachten en de leesprestaties van hun leerlingen.

In de projecten waarbij Henk is betrokken, wordt het instructiegedrag van studenten in hun eigen professionele praktijk geobserveerd met behulp van gestandaardiseerde observatie-instrumenten. De studenten krijgen vervolgens feedback op hun handelen. Met behulp van deze data-gestuurde feedback worden zij in staat gesteld hun pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren.

"Bij herhaald observeren krijgt de data-gestuurde feedback een cyclisch karakter. Zo ontstaat zicht op het ontwikkelingsproces."

Het cyclische model voor data-gestuurde feedback wordt uitgevoerd in de bacheloropleiding leraar primair onderwijs (pabo ITT) en in verschillende modules in de opleiding Master Educational Needs (SvO).

Expertises

  • Data-gestuurde feedback
  • Kwantitatief onderzoek
  • Training / begeleiding / coaching

Publicaties


Wil je samenwerken of heb je een vraag?