Dr. H.T.G. (Henk) van den Hurk (1956) is in 2017 gepromoveerd op een onderzoek naar de naar de relatie tussen de vakdidactische kennis en het instructiegedrag van leerkrachten en de leesprestaties van hun leerlingen.
In de projecten waarbij Henk is betrokken, wordt het instructiegedrag van studenten in hun eigen professionele praktijk geobserveerd met behulp van gestandaardiseerde observatie-instrumenten. De studenten krijgen vervolgens feedback op hun handelen. Met behulp van deze data-gestuurde feedback worden zij in staat gesteld hun pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren.
"Bij herhaald observeren krijgt de data-gestuurde feedback een cyclisch karakter. Zo ontstaat zicht op het ontwikkelingsproces."
Het cyclische model voor data-gestuurde feedback wordt uitgevoerd in de bacheloropleiding leraar primair onderwijs (pabo ITT) en in verschillende modules in de opleiding Master Educational Needs (SvO).
Expertises
- Data-gestuurde feedback
- Kwantitatief onderzoek
- Training / begeleiding / coaching
Publicaties
- Het verbeteren van kennis over leesdidactiek en de kwaliteit van leesinstructie met behulp van data-gestuurde feedback
- Hoe leiden wij leraren op? Het verbeteren van de instructievaardigheden van de studenten van de master Educational Needs van het Seminarium voor Orthopedagogiek
- Does teachers' pedagogical content knowledge affect their fluency instruction?