Hoe leiden wij leraren op?

Auteurs H.T.G. van den Hurk, A.A.M. Houtveen, W.J.C. van de Grift, S. Hotho, O. Terpstra
Publicatiedatum 2018
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

De module Leren en Professioneel Handelen is onderdeel van de opleiding Master Educational Needs van het Seminarium voor Orthopedagogiek. Bij aanvang van deze module krijgen de studenten feedback op hun leerkrachtvaardigheden op basis van observatie van hun lesgedrag met het ICALT-observatie instrument. In de loop van de moduleperiode verdiepen de studenten zich in de beschikbare kennis over effectief leergedrag en worden zij in de gelegenheid gesteld om de leerkrachtvaardigheden te oefenen die nog verbetering behoeven. Uit een tweede observatie, aan het eind van de module, blijkt dat gemiddeld alle studenten er in slagen hun lesgedrag betekenisvol te verbeteren. Dit geldt voor zowel studenten met veel en weinig beroepservaring, als voor studenten die werkzaam zijn op verschillende schoolsoorten. We concluderen op basis van deze bevindingen, dat de bij het Seminarium voor Orthopedagogiek gehanteerde werkwijze uiterst effectief is.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
ISBN/ISSN URN:ISBN:9789071909191
Trefwoorden leerkrachtvaardigheden, lesgedrag, ICALT-observatie instrument