Hogeschooldocent en lerarenopleider Nederlands (bachelor en master) bij Instituut Archimedes, postdoctoraal leesonderzoeker bij het lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs (HU), met ruime ervaring als docent Nederlands in het voortgezet onderwijs. Gespecialiseerd in diep lezen, literatuurdidactiek, curriculumontwikkeling en mixed-methods onderzoek, waaronder eyetracking.
"Leraren vormen hoe leerlingen de wereld lezen - niet alleen de woorden"
Geïnspireerd door Paulo Freire
Expertise
- Leesonderwijs
- Curriculumontwikkeling
- Eyetracking
Presentaties
- Breukink, C. (1 december 2025). Tussen de regels door lezen: diep lezen als didactische uitdaging [Lezing; in voorbereiding]. Universiteit van Stockholm, Stockholm, Zweden. [Op uitnodiging]
- Breukink, C. (25–27 juni 2025). Legitimering van poëzieleesprocessen van leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs [Presentatie tijdens het ROLE (Research on Literary Education) Special Interest Group-seminar, thema: "Legitimising Literature in an Evolving Media Landscape"]. Radboud Universiteit, Nijmegen.
- Breukink, C. (5–7 juni 2025). Lezen of zoeken naar antwoorden? Lees- en responsprocessen van leerlingen in poëzie en proza [Posterpresentatie op de 3e EARLI SIG 2 Workshop “Eye Movements and the Assessment of Reading Comprehension”]. Universiteit Stuttgart, Stuttgart, Duitsland
In de media
Focus TV
'Er was eens een land waar kinderen niet meer van lezen hielden. En met die kinderen ging het steeds slechter...' Zo begint de Focus TV-uitzending (NTR) over leesvrees, met daarin een interview en demonstratie van eye-tracking (30/09/2025).
NTR Focus TV: leesvreesPodcast: DigiSnacks
In deze aflevering van deze podcast over digitale geletterdheid en digitale didactiek spreekt Corina Breukink over haar promotieonderzoek. Luister naar 'Eyetracking in het onderwijs: zo boost je leesplezier en tekstbegrip.'
Beluister de podcast