Digitale strategie├źn om circulaire prestaties van organisaties te verbeteren

Circulariteit is een trending onderwerp. Steeds meer bedrijven en organisaties willen hier wat mee doen. Het is echter nog steeds vrij onbekend wat nu precies met circulariteit bedoeld wordt en hoe dit binnen een bedrijf of organisatie geïmplementeerd kan worden. Digitale technologie kan een belangrijke rol spelen om de circulaire prestaties van organisaties te versterken. Op dit snijvlak gaat onderzoeker Arjen Wierikx zijn promotieonderzoek uitvoeren. Hij gaat kijken welke digitale strategieën ingezet kunnen worden om circulaire prestaties in productieorganisaties te verbeteren.

Bedrijven helpen om circulariteit te implementeren is een enorme uitdaging. Momenteel is slechts 8,5% van de economie circulair. In 2050 moet dit volgens de Europese Commissie en de Nederlandse overheid 100% zijn. Denk daarbij ook aan de Sustainable Development Goals die opgesteld zijn. Een enorme opgave om dit met elkaar te realiseren’, aldus Arjen Wierikx. Ondanks de goede intenties bij deze ambitieuze doelen, weten veel organisaties niet hoe ze circulair ondernemen goed kunnen aanpakken. Dit terwijl digitale technologie steeds belangrijker wordt en ondersteuning kan bieden om de transitie naar de circulaire economie te versnellen.’

"Momenteel is slechts 8,5% van de economie circulair. In 2050 moet dit volgens de Europese Commissie en de Nederlandse overheid 100% zijn."

Circulair onderzoek

Het promotieonderzoek van Arjen genaamd digital strategies affect circular-strategy performance in manufacturing organisations richt zich op de rol van digitale technologie om circulaire prestaties te verbeteren bij productiebedrijven. Daarbij kijkt hij vooral hoe technologie en circulariteit zich tot elkaar verhouden. In een later stadium gaat hij ook kijken hoe circulariteit in de keten aangepakt kan worden. Eén van de uitkomsten is de ontwikkeling van een model, waarmee digitale technologie effectief kan worden ingezet om procesverbeteringen door te kunnen teneinde een betere circulaire prestatie te leveren. Met zijn onderzoek hoopt Arjen een bijdrage te kunnen gaan leveren aan de inzet van digitale technologie om de circulaire volwassenheid van bedrijven te kunnen laten groeien.

Langgekoesterde droom

Voor Arjen is het toegepaste onderzoek op het snijvlak van digitalisering en circulariteit een langgekoesterde droom na 20 jaar ondernemerschap. ‘Toen ik in 1995 afscheid nam van TNO, zei ik dat het niet uitgesloten is dat ik over 25 jaar weer terug het onderzoek in zou komen. Binnen mijn promotieonderzoek komen mijn interesses voor logistiek / supply chain management, informatie technologie en change management samen. Ik heb een passie voor logistiek en een allergie voor verspilling. Logistiek is de kunst van het slim organiseren. Toen ik 8 was beheerde ik al de voorraadkast van mijn moeder. Later kwam daar het magazijn van mijn vaders bouwbedrijf bij en ben ik dat bedrijf ook gaan automatiseren. Ook werk ik graag aan de voorkant van de technologie en de praktische impact die technologie kan hebben. Zo was ik al heel vroeg bezig met domotica – automatiseren en mechaniseren van ‘dingen' in en om het huis. Binnen mijn promotieonderzoek komen beide passies samen.’

Samenwerking met de praktijk

Binnen zijn onderzoek werkt Arjen samen met verschillende productiebedrijven. Hierbij kan gedacht worden aan grote organisaties als Philips, ASML en Aeronamic, maar ook mkb organisaties die digitale technologie willen inzetten voor het verbeteren van de circulaire prestatie. Ook werkt hij samen met organisaties zoals de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij, Oost-NL, Service Logistics Forum, evofenedex en vereniging Logistiek management.

Doorwerking in het onderwijs

Resultaten van zijn onderzoek krijgen naast de veranderingen bij bedrijven ook een doorwerking in het onderwijs. ‘Denk hierbij aan de opleiding Logistics Management en de master Data Driven Business. Circulariteit en de circulaire economie speelt bij vrijwel elke opleiding. Om deze beter te bedienen binnen het huidige digitale onderwijs, ga ik ook een databank van kennisclips ontwikkelen, zodat deze bij verschillende opleidingen en onderwijsinstellingen gebruikt kunnen worden’, aldus Arjen.

Meer weten?

Bekijk de projectpagina en kijk op de website www.slimcirculair.info waarin Arjen inzichten deelt over zijn promotieonderzoek.   

Deel dit artikel