Lonneke Boels nieuwe lector Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Met ingang van 1 augustus wordt Lonneke Boels benoemd tot lector van het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals aan de Hogeschool Utrecht. Zij volgt Kees Hoogland op, die sinds 2020 het lectoraat leidde en op 14 juni jl. is overleden.

Lonneke Boels was de afgelopen drie jaar al nauw betrokken bij het lectoraat, waarvan de laatste twee jaar als waarnemend lector. Met haar benoeming zet zij het werk van Kees voort, maar brengt ook nieuwe accenten aan. “In een wereld vol cijfers, data en digitale technologie is het essentieel dat mensen kunnen redeneren en handelen op basis van wiskundige en analytische inzichten”, vertelt Boels.

Van sommetjes naar betekenisvol wiskundeonderwijs

Lonneke BoelsBoels’ visie draait om wiskunde die ertoe doet: betekenisvol en relevant voor het dagelijks leven en de beroepspraktijk. Of het nu gaat om een nierpatiënt die zijn vochtinname moet kunnen berekenen, een jongere met schulden door achteraf-betaaldiensten, of een ingenieur die wiskundige modellen moet begrijpen. “Het vermogen om met cijfers om te gaan is onmisbaar.” 

Ze wil daarbij nadrukkelijk het onderscheid maken tussen gecijferdheid als basisvaardigheid, beroepswiskunde die specifiek is voor bepaalde sectoren zoals techniek, zorg of economie en STAIDAG (STatistiek, AI en Data Geletterdheid) voor het funderend onderwijs. Het lectoraat onderzoekt welke vaardigheden hiervoor nodig zijn en hoe onderwijzers, zoals docenten, werkplekbegeleiders en vrijwilligers, mensen hierin kunnen ondersteunen.

Onderzoek met impact

Boels promoveerde op onderzoek naar hoe mensen statistische informatie interpreteren, bijvoorbeeld in diagrammen in kranten en tijdschriften. Ze leidde internationale projecten als Numeracy in Practice (in elf landen) en publiceerde recent in het gerenommeerde tijdschrift ZDM over statistisch redeneren bij online winkelen.

Haar aanpak kenmerkt zich door een sterke verbinding tussen wetenschap en praktijk. Via projecten als Eye Teach Stats en Portfolio Examen Rekenen ontwikkelt zij samen met scholen, opleidingen en collega-onderzoekers oplossingen voor actuele maatschappelijke- en onderwijsvraagstukken.

 

Persoonlijk betekenisvol

Voor Boels betekend de functie van lector ook persoonlijk veel: “Mijn grootvaders maakten de basisschool niet af. Het onderzoek dat ik nu mag leiden, doe ik in zekere zin voor mensen zoals zij. Ik ben dankbaar dat ik als eerste in mijn familie mocht promoveren. Die ervaring neem ik mee in mijn werk.”

Met Lonneke Boels aan het roer blijft het lectoraat bouwen aan toekomstgericht, inclusief en betekenisvol wiskundeonderwijs, stevig geworteld in de praktijk en gericht op maatschappelijke impact. Daarmee draagt het lectoraat bij aan de HU-ambities op het gebied van kansengelijkheid, digitalisering en een leven lang ontwikkelen.

 

HU-nieuwsbrief, blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks het belangrijkste nieuws over ons onderwijs, onderzoek en onze impact op de regio.

Meld je aan

Deel dit artikel

Gerelateerde expertises