Minister erkent onderwijskwaliteit HU door toekenning Nederlandse Hogeronderwijspremie

Studententeam Paperly van Open-ICT
Het Open-ICT team van Hogeschool Utrecht (HU) is genomineerd voor de eerste Nederlandse Onderwijspremie. Minister Van Engelshoven reikt deze premie op 1 maart 2021 uit. De nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op universiteiten en hogescholen te onderschrijven. Ook dient de premie als grote blijk van waardering voor docententeams die een topprestatie leveren en vertelt docenten om door te blijven gaan met onderwijsinnovatie en kennisdeling. Naast de HU is ook een team van de Universiteit Utrecht genomineerd, wat Utrecht weer uitstekend op de kaart zet als onderwijsstad.

Open-ICT is een vierjarige leerroute van de voltijdsopleiding van HBO-ICT van Hogeschool Utrecht. De opleiding is in 2020 voor het eerst gestart en wordt gekenmerkt door agile, projectgestuurd onderwijs: studenten maken direct aan het begin van hun opleiding al kennis met bestaande projecten uit het échte bedrijfsleven. Voor deze vorm van onderwijs is het team van Open-ICT genomineerd voor de Nederlandse Hogeronderwijspremie.

Waardering voor voortreffelijk werk

Minister Van Engelshoven: “Al 25 jaar reiken we in Nederland de Spinozapremie uit, waarmee we toponderzoekers op het schild hijsen. Voor docenten en docententeams ontbrak zo’n premie, en daarmee ook een vorm van waardering voor hun voortreffelijke werk. Deze premie moet daar verandering in brengen. Het uitreiken van de premie was al gepland, maar had niet op een passender moment kunnen komen. Door de pandemie en het digitale onderwijs zien heel veel mensen binnen en buiten de onderwijsinstellingen hoe belangrijk innoverende docententeams zijn.”

Stimulans voor samenwerking en innovatie

In totaal is er jaarlijks 5 miljoen euro te verdelen. 2½ miljoen euro voor de teams van de hogescholen en hetzelfde bedrag voor de teams van de universiteiten. De genomineerde teams ontvangen 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro. Door de premie toe te kennen aan zes verschillende docententeams in plaats één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil de minister ook samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. De premie heeft daarnaast als boodschap dat je niet alleen als onderzoeker carrière kunt maken in het hoger onderwijs, maar ook als docent.

Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

Genomineerde onderwijsteams

Naast het Open-ICT team van Hogeschool Utrecht zijn genomineerd:
LeerLevels, Hogeschool van Amsterdam
Team Space for All, Windesheim
TU/e Innovation Space, TU Eindhoven
Urban Futures Studio, Universiteit Utrecht
RASL-minor, Erasmus Universiteit, i.s.m. Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Codarts

Bekendmaking 1 maart

Welk docententeam welke premie wint wordt bekendgemaakt op 1 maart 2021, tijdens het jaarlijkse Comeniusfestival, dat vanwege corona dit jaar online plaatsvindt. Inzendingen zijn beoordeeld door een beoordelingscommissie onder leiding van dr. ir. Marc van Mil van de Universiteit Utrecht, die in 2017 werd uitgeroepen tot Docent van het Jaar.

Foto: Studententeam Paperly van Open-ICT bij een presentatie op Hogeschool Utrecht